2 trafikljus, 34 ullgrisar, 7 badsjöar, 122 föreningar och ett slott. Det och mycket mer finns att upptÀcka i VingÄker och med en rejÀl portion humor rivstartade kommunen sin kampanj för att locka besökare att stanna lite lÀngre och upptÀcka mycket mer.
Under parollen "Vi Àr mycket lite och lite mycket" marknadsförs VingÄkersbygden.
NĂ€r de flesta hade lutat sig tillbaka i tv-soffan sent pĂ„ tisdagskvĂ€llen, kavlade kommunens nĂ€ringslivsansvariga Susanna Oom Samuelson upp Ă€rmarna för en nattlig raid. Ăven maken Carl-Adam Samuelson, till vardags lantbrukare och mĂ€klare, fick styra kosan mot samhĂ€llet med ensilagebalar pĂ„ slĂ€p.
De Ätta balarna pytsades ut pÄ Coop och Icas parkering, vid jÀrnvÀgsstationen, i Tennisparken och sÄ förstÄs vid VingÄkers factory outlet. Sen försÄgs de med det kryptiska budskapet "Vad hÀnder?" och en QR-kod man kan lÀsa av med sin mobilkamera för att fÄ svaret.
â Det hĂ€r Ă€r en intressevĂ€ckare för vĂ„r kampanj som riktar sig mot vĂ„ra besökare, att de ska se vad man kan se, Ă€ta och uppleva i VingĂ„ker. Tanken nĂ€r man kommer hit Ă€r att man ska bli nyfiken och kampanjen kommer att pĂ„gĂ„ under hela sommaren, berĂ€ttar nĂ€ringslivsansvariga Susanna Oom Samuelson.
Under lÄng tid har kommunen grunnat över hur man ska kunna rida pÄ den vÄg av besökare som VingÄkers factory outlet ger.
â Vi har Nordens största mĂ€rkesoutlet som lockar 300 000 besökare varje Ă„r, men de flesta blir inte mer nyfikna pĂ„ VingĂ„ker. Det stör mig!
Efter mycket grunnande har nu ett grafiskt material tagits fram, med bland annat trekantiga bordspratare som under onsdagen stÀlldes ut pÄ VingÄkers restauranger och i butikerna. Precis som balarna har de texten "Vad hÀnder?" i versaler och en QR-kod.
â För att fĂ„ en kickstart pĂ„ kampanjen ville vi göra ett "prank" och spann loss. Jag kĂ€nde att inget Ă€r mer stolt landsbygd Ă€n ensilagebalar. De kostar inte sĂ„ mycket och Ă€r rĂ€tt lĂ€tta att flytta pĂ„.
Under onsdagen lanserade Àven VingÄkers kommun en stor kampanj pÄ Facebook.
â Nu nĂ€r vi stĂ€llt ut Ă„tta balar med budskapet "Vad hĂ€nder?" undrar folk just vad fasiken det Ă€r som hĂ€nder. MĂ„nga kommer nog att Ă„ka hĂ€rifrĂ„n utan att scanna QR-koden, men dĂ„ har vi Ă€ndĂ„ vĂ€ckt deras tankar. NĂ€r de kommer hem kommer det att klia i dem för de inte tog reda pĂ„ vad det egentligen var med de dĂ€r balarna, sĂ€ger Susanna Oom Samuelson och skrattar.