Efter bilköpet: "Jag blev jättebesviken"

Förra året anmälde en Vingåkersbo en bilfirma i norra Stockholm till Arn, Allmänna reklamationsnämnden, efter problem med bilen. Nu är hon besviken på firman och Vingåkers kommuns bristande konsumentrådgivning.

Bilen Vingåkersbon köpte i Stockholm visade sig ha flera problem. Nu är hon besviken på firman och kommunens konsumentrådgivning.

Bilen Vingåkersbon köpte i Stockholm visade sig ha flera problem. Nu är hon besviken på firman och kommunens konsumentrådgivning.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Vingåker2021-02-04 16:10

Det var i slutet av oktober som Yvonne Elliot från Vingåker hittade en bil via en internetannons hos en firma i norra Stockholm. När hon kontaktade säljaren menade han att bilen var i fint skick och efter överenskommelse betalade Yvonne Elliot 5 000 kronor extra för att firman skulle utföra den stora servicen på bilen. Kort där efter hopade sig problemen med den nyköpta bilen. Efter att ha kört en bit började oljelampan att lysa och bilen skakade kraftigt vid inbromsningar. När Yvonne Elliot påpekade problemen för säljaren fick hon till svar att hon inte var van att köra automat och att det inte var något fel på bilen. 

Dagen efter tog Yvonne Elliot bilen till en verkstad där de kunde konstatera flera fel: trasiga länkarmsbussningar, fjädrar och bromsar samt batteriet som låg löst för att det inte passade. När hon sedan besiktigade bilen gav besiktningsmannen bilen körförbud.

– De hade inte utfört den stora servicen på bilen. Jag kontaktade verkstaden och de bekräftade att de bara hade bytt kamrem och vattenpump, säger Yvonne Elliot.

Besiktningen gav nedslag och efter att ha påpekat problemen för firman blev det svårt att komma i kontakt med dem igen.

– Jag ringde från min pappas nummer för att komma fram eftersom de inte svarade på mail eller när jag ringde. Efter mycket om och men sa firman att de kunde ta tillbaka bilen och åtgärda felen. Men de har fortfarande inte genomfört servicen, fortsätter Yvonne Elliot.

Bilköpet är nu anmält till Arn, Allmänna reklamationsnämnden, som har en handläggningstid på fyra månader. Men vägen till en anmälan var problematiskt menar Yvonne Elliot som nu är besviken på Vingåkers kommun:

– Det finns ingen konsumentrådgivning i Vingåker. Det finns ingen hjälp att få. Jag pratade med kommunchefen Ralf Hedin som sa att jag skulle läsa själv och titta efter vägledning på internet. Men det blir inte riktigt samma sak, det blir bättre om konsumentverket skickar ett brev eller mail eftersom firman struntade i när jag kontaktade dem.

Yvonne Elliot fortsätter:

– Jag blev jättebesviken. När man bor några mil åt fel håll så har man inte rätt till samma hjälp. Jag har inte varit i en linkande situation tidigare och vet inte vart man ska söka hjälp. Man tror att man har samma hjälp vart man än bor.

Istället vände sig Yvonne Elliot till konsumentvägledaren i Katrineholm, som till en början inte kunde hjälpa henne eftersom att de inte får betalt från Vingåkers kommun för ärendet.

– De var jättetrevliga och tillmötesgående och hjälpte mig i allafall. Jag fick hjälp med att skiva ihop ett mail till firman om kraven och kunde sedan skicka in en anmälan till Arn, fortsätter hon.

Kommunchefen Ralf Hedin bekräftar att det är ett problem med att kommunen inte har en konsumentrådgivning:

– Jag förstår känslan och besvikelsen. Det är en funktion vi har haft kopplat till vår kommunjurist, men vi har inte kvar någon längre. Vi jobbar med frågan att kunna lösa det, men det har tagit längre tid än vad jag trodde.

Kommunjuristtjänsten i Vingåker försvann för cirka ett år sedan. Bakomliggande förklaringar till den avsaknaden av rådgivning är ekonomiska utmaningar, menar Ralf Hedin.

– Det är en budgetfråga och vi har en dialog om att kunna köpa in tjänsten från andra så länge innan vi har en egen, fortsätter han.

Det här är Arn

Arn, Allmänna reklamationsnämnden, är en myndighet som hantera och avgör tvister mellan konsumenter och företag. För att kunna anmäla till Arn måste företaget i fråga sagt nej till konsumentens krav. Arn utför inga utredningar utan erbjuder förslag för att få tvisten prövad i en domstol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!