Kommunikationschef Maria Pestrea och kommunikatör Rosemarie Sundström möter upp för att berÀtta om den strategi som nu tas fram för att marknadsföra VingÄker som en attraktiv plats.
I det arbetet vÀnder man sig till sÄvÀl medborgare som företag och föreningar. Marknadsföringsföretaget TNS Sifo har fÄtt uppdraget att genomföra 300 telefonintervjuer med kommuninvÄnare. För att fÄ kunskap om hur de upplever det Àr att leva och bo i kommunen.
Vid julmarknaden pÄ slottet fanns det möjlighet för besökare att sÀga sitt om sin kommun, och ett workshop med företag och föreningar ger Ànnu en plattform att arbeta utifrÄn nÀr det nya varumÀrket för VingÄkers kommun kommer att ta sin form i början av nÀsta Är.
Sifo har i sitt uppdrag Àven att göra 600 intervjuer med personer som bor inom pendlingsavstÄnd till VingÄkers kommun. Ett tredje uppdrag Àr att göra en analys av hur uppfattningen av VingÄkers kommun ser ut i media.
Kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson (S) har konstaterat att nÀr hon numer trÀffar kommunpolitiker och tjÀnstemÀn ute i landet Àr det uppenbart att bilden av VingÄker förÀndrats. Förut har VingÄker ofta vÀckt associationerna: S-politikern Göran Persson, SÀfstaholms slott och Outleten.
Men efter att kommunen tecknat avtal med IP-Only om möjligheten att fÄ fibernÀt till alla i kommunen, inklusive glesbygden, har intresset för kommunen ökat ute i landet. Det Àr ett sÀtt att fÄ folk mer intresserade av att Ätminstone titta in pÄ kommunens hemsida för att fÄ information om hur det Àr att leva och bo i kommunen.
Men med en, som Maria Pestrea uttrycker det, webbsida som Àr frÄn "stenÄldern" om man ser det i den digitala tidslinjen, kan intresserade tappa intresset. Att erbjuda en webb som inte ligger i tiden Àr inget plus för en kommun.
Pestrea har i Är en budget om 300 000 kronor att arbeta med och samma summa nÀsta Är. Uppdraget som Sifo har kommer att kosta totalt 120 000 kronor.
â VarumĂ€rket VingĂ„ker Ă€r vĂ„rt gemensamma som vi ska arbeta med i samverkan. Det gynnar oss alla att formulera en gemensam bild som vi sedan hjĂ€lps Ă„t med att sprida, slĂ„r Pestrea fast.
â I början av 2016 ska vi utifrĂ„n underlaget ta fram varumĂ€rkesplattform för VingĂ„kers kommun, en strategisk grund för kommunens arbete. UtifrĂ„n plattformen ska vi under vĂ„ren förnya den grafiska profilen och webbplatsen vingaker.se. betonar Pestrea.