I onsdags kväll slogs telefonväxeln i Vingåkers kommun ut. Problemen fortsatte under hela torsdagen.
Enligt biträdande kommunchefen Tommy Gustafsson gick man under hela dagen ut med information till Vingåkersborna om problemen.
- Vi gick ut med alternativa telefonnummer både i Radio Sörmland och på internet. Självklart vill man få ut så mycket information som möjligt till så många som möjligt och vi försökte så långt vi kunde, säger han.
Hemtjänstens larmtelefoner påverkades dock inte av att växeln slogs ut. Däremot påverkades möjligheten att nå ansvarig sjuksköterska i kommunen.
Därför gick man ut med ett mobilnummer till henne.
- Vi vill ju att personalen och de boende ska känna en trygghet och få hjälp om de behöver hjälp. Vi ringde runt till alla arbetsplatser så att de visste vart de skulle höra av sig och vi kollade också upp att det fanns mobiltelefoner på alla arbetsplatser, säger Jan Andersson, enhetschef på Humlegården.
Först vid 17.30-tiden i torsdags var problemet i telefonväxeln åtgärdat.