Det var i oktober 2012 som Björn Andersson köpte ny kyl och frys av märket Samsung hos Elektrotjänst i Katrineholm. För två veckor sedan, den 22 juli, gick kylskåpet sönder.
Tur då att det var fem års garanti på produkten, tänkte Björn Andersson, och kontaktade butiken för att få skåpet lagat. Det skulle visa sig vara lite mer komplicerat än så.
Elektrotjänst utför sedan ett par månader tillbaka inte längre service på Samsungs produkter, Björn Andersson blev istället hänvisad till företaget Scandinavian service solution som i sin tur hänvisade till en firma i Eskilstuna. Vid det här laget börjar irritationen rinna över.
– Det har fortfarande inte varit någon här och kollat på kylskåpet, säger Björn Andersson när KK besöker honom i Viala.
Firman i Eskilstuna vill ha ett serienummer som står på insidan av kylskåpet, men texten är för liten och sitter för bökigt till för att Björn Andersson ska kunna läsa den.
– Jag handlar gärna lokalt så att man kan titta de i ögonen, men inte ens det hjälper ju när de håller på så här. Det är inte acceptabelt, säger han.
Micke Vestberg är vikarierande servicechef på Elektrotjänst i Katrineholm. Han förklarar att det alltid är tillverkaren som står för garantin, i det här fallet Samsung.
– Vi hade service på Samsungs produkter via Garantgruppen när Björn köpte kylskåpet. För ett par månader sedan hände något mellan Samsung och Garantgruppen, nu går all service via Scandinavian service solution, säger han och fortsätter:
– För oss är det jättejobbigt att inte kunna hjälpa våra kunder. Vi som servicefirma kan inte påverka det här över huvud taget.
Enligt Vestberg pushar man extra i butiken för de produkter man har service för, och informerar kunderna om detta.
Men man kan aldrig veta om andra tillverkare också ändrar avtalen för service efter att man har handlat en produkt?
– Tyvärr är det så, alla garantier sköts av tillverkaren, säger Micke Vestberg.