Det är tredje gången som Vingåker satsar på en besöksnäringskampanj som sticker ut.
– Vi gör det här för att det finns en underliggande frustration över att vi har en outlet som lockar otroligt många besökare, men sedan blir man inte jättemycket mer nyfiken på Vingåker, säger Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig.
Enligt henne lägger outleten fyra miljoner kronor om året på marknadsföring.
– Vi är så evigt tacksamma att de heter Vingåker i sitt namn, för när man frågar människor vad de känner till om Vingåker, så är det i 90 procent av fallen outleten. Men vi måste visa att det finns mer, fortsätter hon.
Den första kampanjen bestod av ensilagebalar. I fjol spexade man med Vingåker kontra världen, man jämförde Vingåker som ett prisvärt alternativ.
– Vi är ju stolta över vår bygd och man kan ha det precis lika bra här som i Paris, säger Ellinor Larsson, turistkoordinator.
Man satte också färg på byråer och försåg dem med QR-koder och på så sätt skapade man så kallade turistbyråer. Förra året krokade man också arm med Vingåkers factory outlet och körde en kampanj i Stockholm och Mellansverige.
När Susanna Oom Samuelsson, Ellinor Larsson och Niclas Bredenberg spånade kring årets kampanj ville de att den skulle liknas vid ett mjölkpaket på bordet, som man läser texter och rebusar på. Till slut kom någon på – varför gör vi inte ett mjölkpaket?
– Det ska symbolisera stolt landsbygd och en hemma hos-känsla. Det är enkelt och fyndigt, säger Susanna Oom Samuelsson.
– Man häller inte upp mjölken i en kanna utan man ställer fram ett mjölkpaket, man krånglar inte till det, fyller Ellinor Larsson i.
Innehållsförteckningen visar att Vingåker bland annat innehåller 400 000 besökare, 250 000 delikatessniglar och 7 badsjöar. Baksidan består av en sifferquiz.
Tre stora mjölkpaket har placerats ut i parken vid järnvägsstationen och utanför mataffärerna i centralorten. Två mjölkpaket kommer att vara ambulerande.
Dessutom placeras flera hundra små mjölkpaket ut hos bygdens besöksmål. På alla förpackningar finns också en QR-kod att skanna, för att komma till Vingåkers kommuns hemsida.
Kampanjen har kostat 220 000 kronor.
– Vi följer besöksstatistiken noggrant på vår hemsida. Förra året hade vi olika QR-koder på olika platser för att se varifrån besökarna kom. Innan de här kampanjerna hade vi få besökare på vår hemsida. Det var ingen som såg allt som vi hade att erbjuda och nu har det här slagit i höjden, säger Ellinor Larsson.
– Du har varit jätteduktig på att analysera, vad har det gett för effekter, vad vill man klicka på, vad är man nyfiken på och hur gör vi Vingåker bättre, berömmer Susanna Oom Samuelsson sin kollega.
Vill ni skapa en snackis eller är syftet att få människor att flytta hit?
– En snackis gör väl kanske på sikt att folk flyttar hit. Man sår ett frö. Även om man inte tänker på det där fröet så kan det påverka riktningen när man sitter och tittar på Hemnet och hittar ett hus i Vingåker. Jag tror att vi måste skjutsa vattnet i rätt riktning. Alla kommuner måste jobba med sina platsvarumärken i dag och det här är vårt sätt, säger Susanna Oom Samuelsson.
Kampanjen kommer också att synas på stora skyltar i och utanför Vingåker och, tillsammans med Vingåkers factory outlet, i Stockholm och Mellansverige under vecka 26. Kampanjen finns också i tidningen Kupé under juni, juli och augusti.