Det var i oktober förra året som rasrisken vid Vingåkersån mellan bron vid Säfstaholms slott och Åbrogården upptäcktes. Kommunen agerade snabbt när beskedet kom att åns strandbank vissa sträckor har eroderat och en stor bit av banken hade fallit ner i vattnet.
Avstängningen av gång- och cykelvägen längs strandbanken gäller från Prästgårdsbron till Ringvägen.
En geoteknisk besiktning av strandbanken har genomförts av Örebroföretaget WSP, och resultatet av denna drogs för kommunstyrelsens arbetsutskott vid senaste sammanträdet.
Kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson berättar att utskottet fick besked om att det behöver göras något åt situationen och att man behöver stärka upp strandbanken mellan bron vid slottet till Åbrogården.
– Läget är stabilt ostabilt, men det är ingen akut rasrisk, slår Bengtsson fast.
Den geotekniska undersökningen ger vid handen att det för tillfället inte är någon överhängande risk, men att det vid en plats är lite svårare och mer otydligt hur stor rasrisken är.
– Den avstängda gång- och cykelvägen kommer att vara fortsatt avstängd, säger Bengtsson.
Det kommer fortsatt att ske besiktningar genom att personal går längs ån och undersöker om det skett några förändringar, och genom mätningar för att se om det sker akuta förändringar.
Att sätta igång arbetet med att stärka banken och undvika att jordmassor faller ner i vattnet är inte helt enkelt. Kommunen kan inte bara sätta igång arbetet, utan först måste man ha klartecken från länsstyrelsen eftersom det rör sig om ett vattendrag.
Och enligt vad Bengtsson erfar kan det ta uppemot ett år för att få ett sådant tillstånd. Dock kommer kommunen att ligga på länsstyrelsen för att försöka få ett snabbt klartecken för nödvändiga åtgärder.
Skulle läget bli akut och "marken börja röra på sig", som Bengtsson uttrycker det, kan räddningstjänsten beordra direkta åtgärder, oavsett vad länsstyrelsen säger.
Den geotekniska undersökningen har kommit fram till att området mellan Slottsbron och Åbrogården behöver åtgärdas, och det finns en prioriteringsordning.
Kostnaden för de nödvändiga åtgärderna beräknas till åtta miljoner kronor. Det finns möjlighet till statligt bidrag, men det är inte givet.
Oavsett kommer åtgärderna att genomföras, slår Bengtsson fast.