Fortsatt lÄng vÀg till betygsmÄlen

Alla skulle nÄ mÄlet men bara hÀlften lyckades. VÀgen till gymnasiebehörighet för VingÄkers nior Àr fortsatt lÄng och snÄrig.

Matematik Àr fortfarande ett av de Àmnen som gör resultatmÄlen svÄra att nÄ.

Matematik Àr fortfarande ett av de Àmnen som gör resultatmÄlen svÄra att nÄ.

Foto: Jessica Gow/TT

VingÄker2019-09-25 06:22

Det framgĂ„r av barn- och utbildningsförvaltningens kvalitetsrapport för lĂ€sĂ„ret 2018–2019. Trots ett hĂ„rt arbete med att höja resultaten och utbildningskvaliteten i grundskolan, var endast ett av tre resultatmĂ„l uppnĂ„tt nĂ€r lĂ€sĂ„ret var till Ă€nda.

– Redovisningen Ă€r jĂ€ttebra men kvalitetsresultaten dĂ„liga, summerar barn- och utbildningsnĂ€mndens ordförande Ing-Marie Frössevi (C).

NĂ€mnden har spikat tre resultatmĂ„l som Ă€r kopplade till grundskolans kunskapsmĂ„l. HuvudmĂ„let – att till 100 procent öka andelen nior som nĂ„r behörighet till gymnasiets yrkesprogram – Ă€r fastslaget ocksĂ„ av kommunfullmĂ€ktige.

Det uppnÄddes inte pÄ lÄnga vÀgar förra lÀsÄret. Endast 52,9 procent av eleverna blev behöriga.

– Det Ă€r lite bĂ€ttre Ă€n Ă„ret innan. Men förbĂ€ttringen Ă€r mikroskopisk, sĂ€ger Frössevi.

Alltför mÄnga elever kör i matematik och svenska som andrasprÄk. MÄluppfyllelsen i dessa Àmnen Àr bekymmersam Àven i Ärskurs 6.

– Jag hoppas verkligen pĂ„ besked om vad som görs för att komma till rĂ€tta med det. VĂ„ra barn Ă€r ju inte sĂ€mre Ă€n barnen i andra kommuner, kommenterar Frössevi.

Skolorna lyckades inte heller nÄ ett annat högt uppstÀllt mÄl: att alla elever ska nÄ minst E i alla Àmnen. 70 procent nÄdde dithÀn.

DÀremot uppnÄddes det tredje mÄlet, att alla skolor ska öka andelen betyg A. Den största framgÄngen noteras i Marmorbyn skola, som gick frÄn noll till 11,2 procent under lÀsÄret.

Rapporten ger flera tĂ€nkbara orsaker till de totalt sett lĂ„ga skolresultaten. PĂ„ högstadiet tycker endast 70 procent av eleverna att lĂ€rarna förklarar sĂ„ att de förstĂ„r. Ännu fĂ€rre, 54 procent, kĂ€nner studiero pĂ„ lektionerna.

– FörskrĂ€ckligt, tycker Frössevi.

Andra bidragande orsaker uppges vara svÄrigheten att fÄ tag pÄ behöriga lÀrare och vikarier, samt att omsÀttningen pÄ rektorer har medfört uppgivenhet och missmod bland personalen.

Resultaten ska nu analyseras och mynna ut i Ă„tgĂ€rder som lĂ€ggs till det utvecklingsarbete som pĂ„gĂ„r, bland annat med forskningsstöd till betygssĂ€ttningen – ett av problemomrĂ„dena i VingĂ„kers skolor.

– Vi fĂ„r leva med dagens betygskriterier Ă€nnu ett tag. DĂ€rför mĂ„ste vi analysera om undervisningen bedrivs pĂ„ samma sĂ€tt som innan betygssystemet kom 2011. Är den i huvudsak inriktat pĂ„ kunskap och fakta, Ă€r det inte nog för att ocksĂ„ höja kunskapsnivĂ„n inom analys.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om