Den 6 juli skrev tidningen om stora problem som har drabbat Teliakunder i Vingåker, Katrineholm och norra Östergötland. Täckningen på de mobila abonnemangen hade då försämrats eller försvunnit helt. Prognosen var att felet skulle åtgärdas efter en vecka.
Med facit i hand går det att konstatera att så inte har skett.
- Det har inte hänt något för det bättre sedan dess, bara till det sämre. Ibland får jag ringa tre gånger bara för att komma ut. Att titta på en tidnings hemsida på nätet går bara vissa dagar. Att kolla på rörliga bilder är bara att glömma, säger Rolf Rundquist, fritidsboende i Skedevi.
Problemen sträcker sig ännu längre tillbaka i tiden än den 6 juli. Redan den 19 juni kom felet upp till Telias kännedom.
- Felet var väldigt svårt att hitta och lösa – det är komplicerat och inte ett vanligt fel som sker varje dag. Vi har jobbat på det sedan den 19 juni och dessutom eskalerat sökandet efter felet. Nu drar man om en del av förbindelsen till Hävlamasten, säger Karin Nordlund, informationsvarig på Telia.
Men det uppstod ännu fler problem.
- Felet skulle ha varit löst förra veckan, den 13 juli, men det blev ytterligare försenat på grund av att det inte gick att komma in på mobilstationen, säger Karin Nordlund.
Hon beklagar att kunderna har fått olika besked om när problemet ska vara åtgärdat, och kan preliminärt säga att felet ska vara åtgärdat i dag, onsdag.
- Det är som sagt bara att be om ursäkt. När felet är löst så rekommenderar vi kunderna att ta kontakt med kundtjänsten för att se om de har rätt till prisavdrag.