Företagare drabbas hårt av otydlig skyltning

Efter den akuta vattenläckan på Storgatan stängdes vägen delvis av. "Folk har ju trott att de inte kommer in på parkeringen", säger Coop-ägaren Sandra Melin, som drabbats hårt ekonomiskt.

En vecka in i åtgärdsarbetet efter vattenläckan på Storgatan börjar kundtappet att bli riktigt kännbart för Sandra Melin, som driver Coop-butiken.

En vecka in i åtgärdsarbetet efter vattenläckan på Storgatan börjar kundtappet att bli riktigt kännbart för Sandra Melin, som driver Coop-butiken.

Foto: Elin Elander

Vingåker2022-10-29 14:10

En del av Storgatan, nära infarten till Köpmangatan, var helt avstängd mellan 24-26 oktober för att kunna åtgärda vattenläckan som upptäcktes den 21 oktober. Det krävdes ett omfattande ingrepp där vägen grävdes upp.

– Jag har full förståelse för att man måste skydda de som arbetar, säger Sandra Melin, som driver Coop-butiken sedan i maj.

– Men det är ju fel att hänvisa till att man stänger av en väg som man faktiskt kommer in på, fortsätter hon och syftar på att möjligheten att nå fram till kundparkeringen funnits hela tiden.

Orange skyltar som varnade för den avstängda vägen ställdes upp från båda håll. När vägen delvis öppnades för trafik under torsdagen togs inte skyltarna bort och trafikanter uppmanades fortsatt att följa omdirigeringspilarna. 

– Folk har ju trott att de inte kommer in på parkeringen. De möts av skyltarna, stopp och blinkande ljus, klart man inte fortsätter köra, fortsätter hon.

undefined
En vecka in i åtgärdsarbetet efter vattenläckan på Storgatan börjar kundtappet att bli riktigt kännbart för Sandra Melin, som driver Coop-butiken.

En vecka in i åtgärdsarbetet börjar kundtappet att bli riktigt kännbart för butiksägaren.

– Vi ligger minst tio procent under det vi ska, om man jämför mot tidigare veckor, och framförallt en löningsvecka, säger hon och fortsätter:

– Det handlar om mycket pengar.

Människors motivation att ta sig till Systembolaget har dock varit fortsatt stor.

– Den enda räddningen jag har är att folk väldigt gärna vill till mina grannar, annars hade jag tappat ännu mer, säger Sandra Melin.

Annika Halapi, butikschef på Systembolaget, bekräftar bilden.

– Vi har ju sett att folk till och med kört på trottoaren för att ta sig hit, säger hon och lägger till:

– Men det har varit mindre kunder, absolut. Vi har sett att parkeringen varit tom. Jag förstår att Coop haft problem.

Fredagar är normalt sett en av de bästa försäljningsdagarna för Coop.

– Vid den här tiden brukar vi ha två kassor öppna, konstaterar Sandra Melin och ser lite dystert ut över butiken där enbart ett fåtal kunder rör sig.

– Jag har gått miste om de här pengarna och det kommer att påverka mig som företagare, säger hon.

På Sörmlands vattens hemsida publicerades den 25 oktober information om att arbetet med återställningen av väg och trottoar skulle pågå under hela veckan. När tidningen besökte området vid Storgatan under fredagsförmiddagen fanns fortfarande skyltar kvar som meddelade att vägen var avstängd samtidigt som ett körfält brukades.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!