Ett mystiskt brev damp ner i brevlådan hos en kvinna i Vingåker. Avsändaren till brevet var Hyresgästkassan, ett företag kvinnan inte hade hört talas om – och anande misstankar. Nu uppmanar hon och Hyresgästföreningen till att hålla ett extra öga på brev från det bluffanmälda företaget.
– Det står att det är ett erbjudande, men inte med särskilt stora bokstäver. Sen är det ett inbetalningskort, så det ser ut som en blankett man får när det är något man ska betala. Brevet ser seriöst ut, berättar hon.
Men eftersom brevet inte hade något telefonnummer och kvinnan inte kände till namnet Hyresgästkassan, tog hon kontakt med Hyresgästsföreningen i Stockholm.
– Jag ringde och frågade om de visst något om brevet, om Hyresgästkassan är någon underdivision till dem. Men de sa att det inte var schysst och att fler hade ringt in till dem.
Brev från Hyresgästkassan har florerat i landet under en längre tid. Det är ett massutskick där företaget anspelar på Hyresgästföreningens namn och erbjuder "ett tryggt hem" för 590 kronor. Bland annat hjälp mot hyresrättliga frågor.
Hyresgästföreningens presstjänst i Stockholm berättar att det förekommit flera samtal till dem från kunder som upplyst om breven från företaget.
– Det är bra att man anmäler det. Vi har inga kopplingar till detta företag och kan inte svara för deras verksamhet. Vi ser att hyresgäster hamnar i kläm och hjälper därför till med rådgivning i hur en kan bestrida en felaktig faktura och göra en anmälan till Konsumentverket. Det är viktigt att de får information om och när konsumenter hamnar i kläm, säger presstalesperson för Hyresgästföreningen.
2016 avslöjade Hyresgästföreningens medlemstidning, Hem & Hyra, att vd:n för den dåvarande Hyresgästkassan, är känd från företaget Adresstjänst AB. Företaget låg då bakom falska fakturor till människor i hela landet. Nu uppger också Konsumentverket att 21 stycken anmälningar inkommit till dem i landet, varav samtliga anmälts under mars månad.
Nu vill kvinnan från Vingåker som fick brevet varna andra.
– Det finns bland annat väldigt många äldre som inte är uppmärksamma, de kanske bara betalar. Så jag vill att man tar en fundering och kollar upp om det är på riktigt, säger hon.