"En promille" har blivit fel för Vingåker

Folk tycker att Vingåker står för närhet, lugn och fin natur. De som alls känner till kommunen, vill säga. Det visar den varumärkesplattform som nu är klar.

Vingåker2016-04-09 06:30

Plattformen godkändes i tisdags och bygger på Sifoundersökningar, genomgångar av tidigare studier och lokala möten.

– Värdeorden är närhet, lugn, engagemang, gemenskap och trygghet. Man upplever att Vingåker är en sådan plats och att Vingåkersborna är lugna, engagerade och gemytliga, säger kommunikationschef Maria Pestrea.

– Man är nära i Vingåker.

Nu försvinner kommunens skämtsamma motto om att en promille inte kan ha fel.

Studien visar också vad Vingåker inte är.

– Vi ska inte försöka låtsas att vi är en storstad, säger Maria Pestrea.

– Många undersökningar om att bo, sätter oss bland de sista. "Här är det trist att bo" är rubrikerna.

Pestrea drar det alla vet: Orten saknar universitet, ja även gymnasieskola. Här finns ingen nöjespark.

– Sådant kan vi aldrig låtsas att vi har. Däremot har vi närheten, inte bara mellan oss utan nära till storstädernas utbud. Vi ligger strategiskt oerhört bra.

En rundringning från Kuriren bekräftar bilden.

– Alla undrar vad man gör i Vingåker, ja man tränar, äter, jobbar och sover, det spelar väl ingen roll var? Men det finns gemenskap, alla umgås med alla och är öppensinniga, säger Vingåkersonen och volleybollprofilen Matthias Gustafsson, 28.

Besviken blev Pestrea över enkätsvaren från grannarna – de som bor omkring en timmes resa från kommunen. När de ombads berätta om Vingåker kunde de nästan bara nämna "outleten".

Nu ska slutsatserna omvandlas till ett nytt grafiskt uttryck och även en smidigare, mer lättillgänglig kommunikation med invånarna.

– Vi har inte jobbat så mycket med de bitarna tidigare, det passar vi på att göra nu. Vi har väldigt mycket blanketter med pdf:er, som man skriver ut och skickar in – där måste vi titta mer på e-tjänster.

Det kan dock bli dyrt, en enda fullt utbyggd tjänst med appar och annat kan kosta uppåt 100|000 kronor, men Pestrea lovar smidiga lösningar där inte minst förvaltningarna ska vara drivande.

Av budgeten på 600 000 kronor är merparten kvar eftersom det mesta skötts av egen personal. Men nu har pr-byråer bjudits in att ta fram webbplattform och revidera den grafiska profilen.

Den nya webbplatsen försenas dock till efter sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om