Under 2020 granskade revisorerna i Vingåkers kommun hanteringen av kommunens bilar. I revisionsrapporten framkom att kommunstyrelsen och nämnderna inte helt säkerställt den interna kontrollen av fordonen. Bland annat har det funnits brister i hur körjournaler förts. En av bristerna gällde den så kallade Skojbussen, som tidningen rapporterade om i december. I det fallet hade körjournal inte förts vid flera tillfällen.
Revisorerna rekommenderade kommunstyrelsen att bland annat ta fram övergripande regler och riktlinjer för hantering av kommunens fordon. Dessutom ansåg de att förteckningen över dessa skulle uppdateras och stämmas av mot Transportstyrelsens register.
Nu har kommunstyrelsen inkommit med ett svar på hur problemen ska lösas. Styrelsen har gett samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att senast den 31 maj ha tagit fram förslag till kommunövergripande regler och riktlinjer för hantering av fordonen. När dessa finns på plats ska uppföljning av hanteringen läggas in i samtliga nämnders internkontrollplaner.
En annan nyhet är att digitala körjournaler kommer att införas. Detta i syfte att underlätta det administrativa arbetet och säkerställa att körjournaler upprättas. Projektet är påbörjat och en upphandling av leverantör kommer att göras under våren. 1 200 kronor per bil och år beräknas satsningen kosta.