Snö orsakar massavbokningar hos däckfirman

Snö och avbokade tider gör att verkstäderna får tuffa veckor framöver. Men från polisens sida finns förståelse för situationen.

Fredrik Egeland till vänster är platschef på Valla däck. Kunden Joakim Truedsson trotsar snöyran och konstaterar att det inte är halkan som dödar, utan farten.

Fredrik Egeland till vänster är platschef på Valla däck. Kunden Joakim Truedsson trotsar snöyran och konstaterar att det inte är halkan som dödar, utan farten.

Foto: Philip Dahl, Cecilia Ehrencrona

Valla2022-04-07 19:29

– Vi har hur många avbokningar som helst just nu, säger Fredrik Egeland och pekar i kalendern. 

Han är platschef på Valla däck och kan konstatera att snöblask och minusgrader fått många att skjuta upp bytet till sommardäck. 

– Nu är det stressigt att hinna svara alla och boka av tiderna. Vi har varit fullbokade i flera dagar framåt, men nu har många bokat av på grund av halkan. 

undefined
Fredrik Egeland är platschef på Valla däck.

Reglerna säger, att man måste ha vinterdäck, om det är vinterväglag, fram till den 31 mars. Den 15 april är sista dag för att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag. Det betyder att alla som har dubbdäck måste byta däcken mellan den 31 mars och den 15 april. Men byter man för tidigt kan man kanske inte köra om det råder vinterväglag efter den 15 april. Polisen avgör när det är vinterväglag. 

Fredrik Egeland anser att tiden när man får ha dubbdäck, borde förlängas på vårkanten. 

– Jag tycker att man ska införa förbud mot dubbdäck fram till den 15 oktober, i stället för den 1 oktober som det är nu. Tar man bort två veckor där och lägger till två veckor i april, då har man hela april på sig att byta, säger han. 

En som trotsar torsdagens snöyra och skiftar däcken är Joakim Truedsson. 

undefined
Joakim Truedsson byter däck, trots snöyra utanför. Han har en bil till, som får ha vinterdäcken kvar lite längre.

– Det är lite tråkigt med massa snö, men det smälter bort. Jag har två bilar, jag kan ta den med vinterdäck på. Men det är ju inte halkan som dödar, det är farten. Man får anpassa sig, säger han. 

Enligt Fredrik Egeland kan ingen däckfirma i Sverige hinna byta alla däck till den 15 april, som det ser ut nu. 

 – Tyvärr banar det här vägen för oseriösa aktörer på marknaden. Med stor efterfrågan dyker alla möjliga aktörer upp som inte betalar någon skatt eller moms, för att vi seriösa verkstäder inte hinner med helt enkelt. 

Björn Thunblad är trafikpolis i Sörmland.

– Som det är nu är väglaget otroligt varierande och det varierar lokalt också. När det är så här har vi förståelse för att man har vinterdäcken kvar, även efter den 15 april. 

undefined
På Valla däck hinner man byta däck på omkring 100 bilar dagligen, men då får man jobba på, säger platschefen Fredrik Egeland.

Han säger, att han inte kan svara för hur varje enskild polis agerar, men att polisen inser att inte alla kan byta till sommardäck på en gång. I vissa fall är det till och med olämpligt att byta till sommardäck, även efter det magiska datumet. 

– En del ska upp till fjällen över påsk, då är det högst olämpligt att ha sommardäck. Så här ser det ut vid påsk vissa år. Vi poliser får anpassa oss, när vädrets makter stökar. 

Karta: Valla Däck AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!