Iförda skyddskläder fick barn, fruar och män till anställda på Kronfågel se sig omkring på anläggningen under Kristi himmelsfärdsdag. Utanför lokalerna vankades grillunch och sockervadd, hoppborgar, karusell och tipspromenad.
Det var första gången som Kronfågel ordnade familjedag i Valla.
– För barnen kan det vara svårt att förstå vad mamma och pappa gör på jobbet. Och vi vill beskriva Kronfågel som varumärke, sa vd Magnus Lagergren som också talade sig varm för öppenhet kring verksamheten.
Det råder ingen tvekan om att initiativet var populärt. 470 personer var anmälda till familjedagen, och ytterligare 100 var i gång och jobbade i produktionen så att besökarna fick se hur vardagen ser ut i fabriken.
– Det är kul att få visa upp jobbet någon gång, man är ju här hela dagarna, sa Anna-Karin Lindblom som hade med sig sin kvartett med barn.
– Det här är roligt, sa dottern Johanna Lindblom som uppskattade både rundvandring och mat.
Abdulahi Hassan som har jobbat på Kronfågel i 23 år var en av dagens guider, medan Gull-Marie Ljungman som är inne på sitt trettonde år på Kronfågel hade med sig ett sällskap på elva personer till sin arbetsplats. Hon tog med familjen på rundvandringen i omgångar.
– Det är bra här, sa hon och konstaterade att hon länge efterlyst möjligheten att visa sin arbetsplats för familjen.
– Barnbarnen funderar på vad mormor gör.
Kronfågel har 550 anställda i Valla i nuläget och slaktar nästan en miljon kycklingar i veckan. Produkterna, inte minst de färdiglagade, blir allt fler.
– Kyckling är en produkt som växer i Sverige, sa Magnus Lagergren som konstaterade att en fortsatt tillväxt i branschen kan leda till ett beslut om att bygga ut anläggningen i Valla.