Lantbrukarens nödrop efter skenande bränslepriser

Priserna på bensin och diesel fortsätter att rusa. För lantbrukaren Stefan Gustafsson utanför Katrineholm har det blivit ett slag mot hans företag. "Det kan sluta med att jag tvingas säga upp folk", säger han.

Stefan Gustafsson vill att politikerna ser lant- och skogsbrukare som en större del av den gröna omställningen.

Stefan Gustafsson vill att politikerna ser lant- och skogsbrukare som en större del av den gröna omställningen.

Foto: Jimmy Persson

Valla2021-10-14 19:02

Att priserna på bensin och diesel nått rekordhöga nivåer har nog inte undgått någon. Personer som bor på landsbygden drabbas extra hårt, eftersom det sällan finns någon kollektivtrafik som fungerar i praktiken. Men det är inte bara det privata levernet som påverkas, även lantbruksföretag. En av de lantbrukare som berörs är Stefan Gustafsson på Lagmansö, mellan Valla och Bettna. 

– Jag har förlorat 110 000 kronor bara i år på de höjda dieselpriserna. Fortsätter det så här även nästa år, utan att vi kompenseras för våra extra kostnader, motsvarar det en halvtidstjänst. Det kan sluta med att jag tvingas säga upp folk, säger han. 

Stefan Gustafsson anser förvisso att fossila bränslen inte längre har någon framtid. Problemet, som han ser det, är att skattesatserna är orimligt höga under tiden som utvecklingen av förnybara drivmedel pågår. I stället för att bestraffa lant- och skogsbrukare hade han önskat att politikerna såg dem som en större del av den gröna omställningen. 

– Vi vill vara en del av hållbarheten, men vi måste kunna överleva. Jag hade hoppats slippa de höga skatterna på bränsle och att politikerna i stället drev på arbetet med att bygga ut biogasen med slaktavfall. Likaså kan tallolja från skogsbruket användas till förnybar diesel. Jag vill inte gnälla, men vill kunna producera både mat och energi. Då måste politikerna visa vägen framåt, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!