24-åringen är född och uppvuxen i Flodafors och tog studenten på Duveholmsgymnasiet 2010, men sedan hösten 2011 bor han i Uppsala där han har studerat ekonomi i fyra år. Och nu är han grundare av klockmärket Abbott and Mosley – ett företag som säljer klockor med en urtavla av italiensk marmor.
Han fick idén i mars och reste sedan till Hong Kong för att hitta rätt fabrik som kunde tillverka klockorna. 1 september registrerades bolaget och sedan 1 oktober säljs klockorna via webben och ute i butik.
– Jag hade flera olika företag i min pipeline (skor, handskar, mobilskal) men till slut bestämde jag mig för det här, säger Andreas.
Varför?
– Jag ville skapa en produkt där jag applicerade den rådande marmortrenden på något i en kommersiell produkt till ett rimligt pris. Valet föll på en klocka med en urtavla av italiensk marmor då det redan fanns flera företag som tillverkade skor, handskar och mobilskal med marmormönster. Då tänkte jag at jag ska göra dyrare och mer exklusiva klockor i ett prissegment där det inte finns någon annan direkt konkurrent.
Blott 20 dagar efter att webbshopen lanserats hade företaget sålt 45 klockor samtidigt som de också är på väg att börja säljas i butiker i Uppsala, Stockholm, Oslo, New York och Singapore.
– Det gäller att hitta en nisch och rätt prissegment. Många klockor kostar mellan 1000 och 1600 kronor och där ville inte jag vara, därför blev det en klocka som är lite dyrare och mer exklusiv, säger han.
Kan du leva på detta?
– Jag kan försörja mig, men jag vill återinvestera allt i bolaget under det första året och konsultar sidan av. Mitt mål är att ha ett eget kontor med flera anställda och att vi ska finnas i över 1000 butiker världen över. Vi har en förhoppning att omsätta 25 miljoner inom tre år.
Hur mycket jobbar du?
– Minst tio timmar varje dag, man måste jobba mycket i början för att höras och synas överallt. Och nu börjar dessutom julhandeln snart så jag hoppas att många Katrineholmare och Flodabor köper en marmorklocka i julklapp.
Har du alltid velat starta upp ett eget företag?
– Jag har alltid varit intresserad av att sälja saker. Jag sålde jultidningar när jag var liten och kom till högsta nivån som nioåring.
Har du alltid haft ett intresse för klockor?
– Nej, det är det som är så komiskt. Jag hade knappt burit en klocka innan jag startade detta så jag fick läsa på lite.
Målet för framtiden?
– Vi tänker bara tre år framåt och det första året vill vi sälja 3000 till 5000 klockor och komma ut med våra produkter i de stora kedjorna. Visst finns det ett ekonomiskt incitament också, men det viktigaste är att jag minst kan livnära mig på företagandet och går det bättre än så är det bara en bonus.