Ungdomar har mycket av sin vardag på nätet med skolarbete, spel och sociala medier. Det är lätt att glömma att det är människor som har möjliggjort tekniken.
– Det behövs en större medvetenhet om att det är människor bakom datorerna, säger Lotta Ohlin Andersson, kursledare på IIS, Internetstiftelsen i Sverige.
För att öka kunskapen, och väcka intresse för programmering, är IIS för andra gången ute på en så kallad Barnhacksturné med programmeringsskola i hela landet.
– Det finns människor även bakom det som händer på sociala medier. Det är inte snapchat eller facebook i sig som får något att hända, poängterar Lotta Ohlin Andersson.
Hon framhåller att programmering kommer att bli en del av skolämnen som matematik och teknik inom en inte alltför avlägsen framtid.
20 städer besöks under rundturen, vars målgrupp är unga mellan 10 och 14 år. IIS har även fler ben att stå på för att nå sitt syfte, bland annat genom kurser i programmering i samarbete med Tekniska museet i Stockholm.
På torsdagen nådde turnén Katrineholm och ett klassrum på Skogsborgsskolan, där elever fick möjlighet att prova på att göra digitala spel.
Med hjälp av mjukvaran Scratch, som ska vara enkel för nybörjare, ska barnen som IIS möter kunna bli programmerare i all enkelhet förhållandevis snabbt.
Engagemanget bland eleverna i ett av klassrummen på Skogsborgsskolan var skyhögt. Det tog inte lång tid innan barnen, under Lotta Ohlin Anderssons ledning, var i gång och gjorde ett eget spel.
Den som har gjort något i Scratch kan dela med sig av det, och eleverna fick se en rörlig bild av ett hav med en guppande båt. Vem som helst kan låta sig inspireras av det som är gjort och göra en egen version, utan att förstöra originalet.
– Att programmera kan jämföras med teater eller filminspelning, sa Lotta Ohlin Andersson.
"Skådespelarna" i Scratch kallas sprajtar och den sprajt som alla börjar med är en animerad katt. Varje instruktion som programmeraren ger kallas skript och kan jämföras med ett manus. Utifrån dem går det exempelvis att skapa ett spel där poäng kan håvas in när katten kommer i rörelse.
Alice Bovellan och Yiara Alsaied var två av deltagarna i programmeringsskolan. De såg framför sig egna varianter av spel som kan skapas.
– Kanske något som kan handla om en bondgård, där det blir lite läskigt på natten och djuren rymmer.