Den gamla trotjänaren, eller ska vi kalla den för brotjänaren, har gjort sitt. I december 2021 stängdes den nu omkring hundra år gamla Fäbodabron, strax söder om Strångsjö. Anledningen var att betongen vittrat sönder och att räcket på bron svajade.
Någon reparation var inte möjlig eftersom bron var i alldeles för dåligt skick. Alternativet att bygga en ny bro utreddes också, men i somras meddelade Trafikverket att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, då trafikflödet på bron har varit lågt.
– Vi beklagar att de närboende fortsättningsvis behöver ta en längre väg, men vi har i uppdrag att vårda skattebetalarnas pengar, sade Ivan Andic, enhetschef på Trafikverket i ett pressmeddelande, i samband med offentliggörandet av beslutet.
I helgen har det blivit dags att riva bron. Det innebär att Södra stambanan behöver vara avstängd för tågtrafik mellan klockan 22 på fredag, till klockan 05 på måndag. Vissa tåg ställs in, ersätts med buss eller går annan väg.
Så fort det sista tåget har passerat på sträckan inleds arbetet med att plocka ned kontaktledningarna.
– Vi passar på att göra många jobb på järnvägen mellan Katrineholm och Norrköping. Förutom att riva bron ska vi byta växlar och renovera några andra broar. Det kommer att vara fullt pådrag, säger Torbjörn Emilsson, projektledare på Trafikverket.
Kostnaden för att riva bron och återställa marken beräknas till cirka två miljoner kronor. Nytt vägräcke och nya skyltar ska monteras.