Halkbekämpningen på 55:an får svidande kritik

Halkbekämpningen på riksväg 55/56 söder om Katrineholm har varit bristfällig den här vintern. Det menar Ewa Callhammar (L). "Det är rent ut sagt bedrövligt och kan skörda människoliv", säger hon.

Ewa Callhammar (L) är kritisk mot hur halkbekämpningen har skötts. Bilden på vägen visar riksväg 55/56 under torsdagseftermiddagen.

Ewa Callhammar (L) är kritisk mot hur halkbekämpningen har skötts. Bilden på vägen visar riksväg 55/56 under torsdagseftermiddagen.

Foto: Privat och Stina Järperud

Strångsjö2022-01-20 19:09

Senast på torsdagen inträffade flera trafikolyckor på riksväg 55/56 mellan Strångsjö och Ändebol. Bland annat körde en lastbil med timmer in i ett vägräcke och ned i diket. Föraren ådrog sig inga skador, men det blev totalstopp i trafiken. Även på eftermiddagen och kvällen var det besvärligt när ytterligare trafikolyckor med lastbilar inträffade.  

En av dem som fick sitta i bilkö vid den första krocken var Liberalernas Ewa Callhammar, på väg från Strångsjö till Ikea i Linköping. 

– Vi stod still i drygt två timmar på grund av den här olyckan, men också på grund av att långtradare hade fastnat och behövde bärgningshjälp. Det handlade inte om några branta backar de fastnat i, men vägytan var som slipat glas. Varken salt eller ett enda gruskorn fanns på vägen, säger Ewa Callhammar. 

Häromdagen inträffade en liknande olycka, då en lastbil körde ned i diket på grund av halka, också mellan Strångsjö och Ändebol. 

Ewa Callhammar är kritisk mot hur halkbekämpningen har skötts mellan Katrineholm och Ändebol den här vintern, men menar att det överlag har varit bättre mellan Ändebol och Norrköping. Anledningen kan vara att det är en annan entreprenör som sköter den sträckan. 

– Det är rent ut sagt bedrövligt och kan skörda människoliv. Jag tror vad jag vill på att entreprenören har varit ute med alla tillgängliga resurser. De måste ut och sanda där det är som värst. Sanden hjälper på en gång, men för saltet tar det längre tid att verka. Trafikverket har som nollvision att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, men det här är ingen nollvision som de visar upp, säger hon. 

Robin Johansson är projektledare för vägunderhåll på Trafikverket och ansvarar för väg 55/56 mellan Katrineholm och Ändebol. Han säger att det råder samma krav på entreprenörerna, oavsett vilken sträcka de sköter. 

– Det är nationella krav satta på vinterväghållningen och de är likadana som för entreprenören i Norrköping. Samtidigt har det varit besvärligt med växlande temperaturer, samt hårda vindar och storm, vilket har lett till återfrysning på vägen. 

Han har förståelse för att det finns irritation över hur halkbekämpningen har skötts. 

– Det är beklagligt att det har blivit så här. Vi kommer att följa upp det tillsammans med entreprenören, säger Robin Johansson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!