David Tolf var på väg söderut på E4 under tisdagskvällen när han körde över något som kändes som "en större grop".
– Jag reagerade, för det var ett större hål än vad som brukar finnas på motorvägen. Men det var en ganska odramatisk händelse, säger han.
Inga personer kom till skada, däremot vet han inte om bilen har tagit stryk.
– Känslan var att jag kunde ha fått punktering, men jag har inte hunnit kolla billen än, säger han.
Det var under natten som det stora hålet öppnade sig på motorvägen mellan trafikplats Lästringe och Tystberga. Trafikanterna i södergående fil hade tur – ingen kom till skada i mörkret, där sikten var begränsad och avspärrning ännu saknades.
Nu är båda körfälten avstängda, och trafiken leds om via väg 800.
– Vi har inventerat vägtrummorna på E4, och vi visste att den här var dålig. Vi har varit här flera gånger för att laga den. Men varje gång vi har försökt har vi stött på hinder, främst i form av för mycket vatten i marken, säger Henrik Johansson, Trafikverkets projektledare för vägskötsel i Sörmland.
Han ser allvarligt på situationen. Förutom den livsfara som uppstod, finns ett intensivt trafikflöde med tusentals bilar per dygn som nu måste stoppas.
Vad händer nu?
– Vi bryter upp båda körfälten och gör en permanent lagning. Vi kommer att jobba dygnet runt för att bli klara så fort som möjligt. På fredag klockan 14 öppnar vi ett av körfälten söderut, säger Henrik Johansson.
Enligt Trafikverket kommer det körfältet att vara grusbelagt, med nedsatt hastighet, i väntan på asfaltering. Köbildning väntas.
– Vi lägger asfalten på måndag om vädret tillåter.
Det finns många vägtrummor som löper under E4. De är nedgrävda med olika mellanrum, allt från 100 meter till två-tre kilometer, beroende på terräng och markförhållanden.
Vet Trafikverket på vilka platser det är förhöjd risk för plötsliga hål i vägbanan?
– Vi har hyfsad koll på E4. Själv vet jag ganska väl vad det är för kvalité på trummorna i Södermanlands och Östergötlands län, säger Henrik Johansson.
Har ni tid och pengar att laga dåliga trummor innan hålen uppstår?
– Följer vi vår inventerings- och underhållsplan, har vi det. Vår ambition är att det inte ska hända igen. Men det kan jag givetvis inte lova.
Det är Trafikverket som ansvarar för drift och underhåll av landets allmänna motorvägar. I driftområde Nyköping, där slukhålet uppstod, anlitas entreprenören NCC för att sköta arbetet.
Trafikverket har inga uppgifter om olyckor i samband med vägskadan, men enligt obekräftade uppgifter ska bilar ha kört ner i hålet och skadats.
Så sent som i juli förra året bildades ett tre meter djupt slukhål i körbanan på E4 mellan Nyköping och Norrköping, i närheten av Krokek. Den gången var skadan reparerad inom några timmar, och ingen trafikolycka hann inträffa.
Vill du anmäla en vägskada? Här hittar du en karta över Trafikverkets driftområde Nyköping samt telefonnummer till Trafikverket och NCC