Tvisten om tågen i Mälardalen skärps

Kampen mellan SJ och Mälardalslandstingen om framtidens tågtrafik går vidare. SJ hävdar nu att landstingens satsning på regionaltrafik äventyrar bolagets hela existens och närmast är att betrakta som expropriation.

Sörmland2015-09-08 10:20

Genom det gemensamma bolaget Mälab satsar Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland tillsammans på ett nytt regionalt tågsystem. Avsikten är att skapa tätare och stabilare trafik samt ett nytt prissystem. Bland annat kommer tåg för tre och en halv miljarder kronor att köpas in. För landstingen beräknas driften kosta cirka 300 miljoner kronor om året.

I början av förra året beslutade de sex landstingen om allmän trafikplikt på sträckorna i Mälardalsregionen. Det innebär att samhället garanterar att trafiken håller en viss standard och täcker eventuellt underskott.

SJ som bedriver kommersiell trafik, som förutsätter lönsamhet, överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Där förlorade bolaget, men gick då vidare till kammarrätten.

Nyligen lämnade SJ ett yttrande till kammarrätten där tonen skärps. Där gör SJ gällande att beslutet om allmän trafikplikt kan jämställas med ett förbud mot konkurrens: "Detta eftersom det är omöjligt för kommersiell trafik att konkurrera med subventionerad trafik."

SJ menar i sin senaste inlaga i målet att landstingen i själva verket genomför ett tvångsövertagande av tågtrafiken: "... expropriation är en tillbörlig term för att beskriva en myndighets beslut att ta över befintliga kommersiell verksamhet".

Mälabs vd Mårten Levin konstaterade redan när ärendet var uppe i förvaltningsrätten att om SJ får rätt är inte utbyggnaden av regionaltrafiken i Mälardalen genomförbar. Det gäller fortfarande.

– Men den som läser lagen ser ganska tydligt att lagstiftarens mening är att lokal trafik ska få handlas upp, säger han nu.

– Förvaltningsrätten gjorde ju bedömningen att SJ hade fel, och vi tror inte att kammarrätten kommer till ett annat beslut. Men skulle kammarrätten, eller i slutänden Högsta domstolen, ge SJ rätt kommer vi inte att kunna genomföra den här trafiksatsningen.

I dag räknar man med att de nya regionaltågen ska vara i drift under 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om