Taxin lämnade av Ulrikas dotter — i rusningstrafik

Innan Ulrika Netterstedt satte sin dotter i taxin försäkrade hon sig om att flickan skulle mötas av en vuxen. Ändå lämnades hennes barn utan tillsyn i centrum.

Sörmland2013-12-02 11:42

Det var i slutet av förra veckan som Ulrikas 11-åriga dotter skulle delta i simundervisningen på badhuset Vattenpalatset i Eskilstuna. Flickan har Downs syndrom och behöver särskild omvårdnad. Därför åker hon färdtjänst eller skolskjuts när hon ska in till stan.

— Jag hade försäkrat mig veckan innan om att det verkligen stod inskrivet i direktiven att hon inte fick lämnas utan vuxet sällskap. Men när läraren kom stod hon ändå där ensam på trottoaren, säger Ulrika.

Ulrika blev rädd när hon fick veta vad som hänt.

— Hon är elva år men kan inte säga sitt telefonnummer om hon skulle komma bort. Hon kan säga sitt namn men det är inte alls säkert att utomstående förstår vad hon säger, berättar Ulrika.

Det är inte första gången Ulrika fått problem med färdtjänstresorna som kommunen köper av Tuwa. Hon är heller inte den enda som riktat skarp kritik mot bolaget.

— Visst finns det fortfarande bra chaufförer som kör. Men det är alldeles för många som inte hittar, inte kommer i tid och som inte talar tillräcklig svenska. Att hitta till rätt adress är väl en självklarhet när man arbetar som taxiförare, säger Ulrika.

Hon har också reagerat på att många av bilarna är krockskadade, och undrar därför om de körs på ett säkert sätt.

— Det har varit problem hela hösten och det känns som om gränsen är nådd. Nu skjutsar vi henne själva så mycket vi kan. Det gör att vi måste lägga om våra arbetstider men vi är fortfarande beroende av skolskjuts och det känns inte tryggt.

Nästan all färdtjänst i länet köps från samma leverantör: Tuwa Specialtransport AB. Bolaget anlitar sedan de underleverantörer som kör taxibussarna till sjukhus och skolor.

Anders Wahlén är vd på Tuwa. Han slår ifrån sig och hänvisar till det lokala åkeriet.

— Du ringer till helt fel ställe. Jag äger bara bilen. Det där är delegerat.

Jo, men du driver ju ändå bolaget som delegerat ansvaret?

— Det har inte med saken att göra att jag äger bolaget, säger Anders Wahlén och avslutar samtalet.

På Eskilstuna kommuns trafikavdelning gör man ingen hemlighet av att samarbetet med Tuwa fungerat dåligt. Det nuvarande avtalet sträcker sig till och med december 2014.

Avdelningschef Mats Hällnäs säger:

— Vi har ett bekymmer och det fungerar inte som vi tänkte oss när upphandlingen gjordes.

Har ni övervägt att bryta avtalet?

— Det har diskuterats men vi måste också fråga oss: vad kan vi få i stället?

Jag tror att det flesta skattebetalare gissar att ni får precis så mycket eller lite som ni betalar för?

— Vi har börjat diskutera inför nästa upphandling och det har varit tydligt från politikernas sida att det här kanske måste få kosta lite mer.

Kan det sluta med att Tuwa får mer pengar trots att man inte skött sig?

— Vi tittar på hur verksamheten har fungerat i nästa upphandling. Men det är inte helt enkelt att låta någon annan ta över. Det måste ju också finnas personal och fordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om