Tätare trafik med egna tåg

Med egna tåg ska Sörmland och de övriga länen i Mälardalen bli mindre beroende av SJ.

kullgren.jpg

kullgren.jpg

Foto:

Sörmland2014-03-10 08:04

Under förra året ökade antalet påstigande på tågen i Sörmland med tre procent. Flest påstigande finns i Eskilstuna, följt av Katrineholm och Nyköping.

För att tågresandet i länet ska kunna öka ytterligare finns ambitiösa planer för regionaltågstrafiken från och med 2017. Då ska citybanan genom Stockholm vara färdig, vilket ökar spårkapaciteten och ger möjlighet till en utökad trafik.

Sörmland och övriga Mälardalslän har enats om en gemensam trafikplan, med tätare trafik. Grunden är timmestrafik på de flesta tågsträckorna i länet under större delen av dagen, med en förstärkning med ytterligare avgångar morgon och kväll.

Detta betyder en ökning av trafiken med 30 procent jämfört med i dag. Därmed ska tillgängligheten öka så att fler resenärsgrupper kan utnyttja tågen.

Regionaltågstrafiken i Mälardalen ska också hållas samman genom ett gemensamt biljettsystem.

I dag är det SJ som kör regionaltågstrafiken i länet, med sina egna fordon. I framtiden ska de inblandade länen i stället äga sina egna tåg.

Därmed får länen både tillgång till moderna fordon och blir mindre beroende av SJ, framhåller Åsa Kullgren, ordförande för Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– De tåg som SJ har är gamla och kommer så småningom att ställas av, säger hon.

Med egna tåg kan också konkurrensen om vem som sköter trafiken öka. Även om regionaltågstrafiken redan i dag är upphandlad, har det hittills i praktiken bara varit SJ som haft resurserna för att sköta den.

Med egna fordon kommer upphandlingen att handla om vem som kör tågen och inte om vem som utöver detta också har fordon att erbjuda.

– Då blir det en konkurrensutsatt marknad, säger Åsa Kullgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om