Tätare och snabbare tåg till Stockholm

När landstinget köper in nya tåg ska man kunna åka tåg från Nyköping och tunnelbana på ett och samma kort. Och restiderna kortas med några minuter. Men de tåg landstinget ska köpa in försenas.

Tåg

Tåg

Foto:

SÖRMLAND2015-05-10 18:43

Landstinget kommer sagt ja till att köpa in tåg för 2,5 miljoner, som borgensåtagandet är. Det gör man efter att ha tröttnat på SJ, som dikterat villkoren, och eftersom landstinget (Kollektivtrafikmyndigheten) ansvarar för kollektivtrafiken.

Tillsammans med landstingen i Stockholm, Östergötland, Uppsala, Örebro och Västmanland har man bildat bolaget Mälab för att utveckla den regionala tågtrafiken.

Och enligt Mälabs vd Mårten Levin är Sörmland enda länet förutom Gotland, som i dag inte har egna regional- eller länståg.

Men det ska bli ändring på det.

Med de nya regionaltågen, se faktaruta vilka linjer som är aktuella, ska man erbjudas fler turer, resa med ett och samma kort över länsgränser (zonbaserad taxa ska gälla), med lokalbuss eller tunnelbana i Stockholm.

Enligt Mårten Levin är inte priserna för korten fastställda, men han säger att de kommer hålla ungefär "samma pris" som i dag.

En annan sak som glädjer pendlare: antalet tågturer mellan Nyköping och Stockholm är i dag fjorton ska utökas till sjutton.

De tider tågen ska trafikera Nyköping-Stockholm är inte heller fastställda, men det kommer bli fler turer i rusningstrafik.

I dag går sista tåget klockan 21.43 från Stockholms central till Nyköping. Med de nya tågen kan det bli aktuellt med en senare avgång.

– Ambitionen är att etablera ett tåg i timmen på Svealandsbanan och Nyköpingsbanan under rusningstrafik, säger Mårten Levin.

Och det åt båda hållen.

Med de nya tågen kommer restiden också bli några minuter kortare. Det beror främst på Citybanan, som ska stå klar 2017. Tågen kan då köra snabbare mellan Södertälje och Stockholm.

Hastigheten på Nyköpingsrälsen begränsas av att den är kurvig och där får man vänta till Ostlänken är byggd (år 2028).

Just nu pågår upphandling av tågen. 20 stycken ska köpas in. Bombardier (med huvudsäte i Kanada) och Stadler (Schwiez) är aktuella tågleverantörer. Tågen ska när de inte är i trafik stationeras i lokstallar i Eskilstuna, vilket kan generera uppemot 100 nya jobb.

Landstingsrådet Åsa Kullgren (S) närde en förhoppning om att de nya tågen ska börja rulla år 2017. Men tidsplanen spricker; tågen har ännu inte beställts och därefter ska de trimmas och säkras.

Tidigast årsskiftet 2017-2018 kan de första tågen rulla, enligt Mårten Levin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om