SOS har vänt den dåliga trenden

Under flera års tid har medelsvarstiderna på larmnumret 112 ökat kraftigt. Men nu syns en positiv trend.

Drag SOS Norrköping MB.jpg

Drag SOS Norrköping MB.jpg

Foto:

Sörmland 2016-01-09 15:02

Säkerheten är hög på larmcentralen i Norrköping. Fönstren och väggarna är förstärkta och man måste passera flera dörrar för att ta sig in till det rum där larmoperatörerna sitter – först entrédörren, sedan en dörr in till verksamheten och därefter två på rad in till själva larmhallen.

Väl inne i operatörsrummet finns skrivbord i två rader. Totalt finns 41 anställda personer på larmcentralen i Norrköping.

Tio personer får plats att jobba samtidigt. Men så många är inte i tjänst samtidigt mitt på dagen när tidningen kommer på besök. Fem operatörer tar hand om larmsamtalen från Östergötland och Sörmland, samt hjälper till med dirigering av ambulans och räddningstjänst.

– Det finns också sjuksköterskor som hjälper till med prioriteringen. Man ska koppla in en sjuksköterska om man är osäker, säger Claes Johansson, gruppchef i Norrköping.

Den som ringer till 112 pratar bara med en person men fler medarbetare kan finnas med i bakgrunden.

– 112-operatören skickar medlyssning till ambulansdirigent och räddningsgörare, så fler sitter med och lyssnar och larmar ut ambulans eller räddningstjänst, säger Anita Gustavsson, tillförordnad platschef.

Varje medarbetare i tjänst har fyra skärmar framför sig. En av dem ansvarar för dirigeringen av räddningstjänsten i Sörmland. På en av skärmarna kan man följa hur räddningstjänstens bilar förflyttar sig – på väg ut för att släcka en pågående brand. På de andra skärmarna syns bland annat pågående ärenden, inkommande samtal samt listor över resurser – vilka bilar som finns tillgängliga.

På väggarna sitter stora skärmar där man kan se hur många som är i tjänst samt hur långa svarstiderna är för tillfället.

Tolv av de anställda i Norrköping är personer som anställdes i början av hösten och nu är under utbildning.

– Det var otroligt många som var intresserade av att jobba här, säger Anita Gustavsson.

Utbildningen är 20 veckor lång och varvar teori i Upp-sala med praktik på larmcentralen.

Den här dagen finns två personer i larmcentralen som är under upplärning. De sitter på varsin sida av sin handledare som samtidigt sköter sitt vanliga jobb.

Några av de nyanställda ersätter anställda som slutat, men största delen är rena nyrekryteringar.

– Det är en utökning med åtta tjänster, säger Anita Gustavsson.

Det betyder att antalet SOS-operatörer från och med januari kan dubblas under vissa arbetspass.

För drygt två år sedan stängdes Sörmlands larmcentral i Eskilstuna. I stället skulle länets 112-samtal kopplas till centralen i Västerås.

Men redan drygt ett år senare kom ännu en förändring. Västerås skulle inte längre ta emot några 112-samtal. I stället skulle samtalen gå till larmcentralen i Norrköping – och det är alltså dit alla sörmlänningar kommer när de ringer 112 i dag.

År 2012 hade SOS larmcentral i Sörmland de kortaste svarstiderna i hela Sverige: 4,9 sekunder.

Men samtidigt som flyttkarusellen pågick ökade tiderna kraftigt – först till det dubbla, 10,5 sekunder, 2013 och därefter till 14,9 sekunder år 2014.

Tidningen har vid flera tillfällen skrivit om problemen med de långa svarstiderna och de åtgärder som vidtagits för att få till en positiv förändring.

Och nu kan alltså SOS visa en positiv trend. Snittet förra året, till och med november, ligger på 9,01 sekunder – en minskning med nästan 6 sekunder. Även på riksplanet minskar svars-tiderna: från 15,55 2014 till 13,3 förra året.

Nyrekryteringarna väntas också kunna bidra till fortsatt god utveckling. Men rekryteringarna görs också av arbetsmiljöskäl.

– Man måste få möjlighet till andhämtning mellan samtalen säger Anita Gustavsson.

Hur har rekryteringarna finansierats?

– Man har prioriterat för att kunnat få ner svarstiderna, säger Claes Johansson.

Vad har prioriterats bort? Har något annat få stryka på foten?

– Man har från företagets sida haft svarstiderna som en prioriterad fråga, det har inte handlat om ekonomi utan om att sätta den hjälpsökande i fokus.  

Har man fått ett extra tillskott ekonomiskt för att kunna göra rekryteringarna?

– Eftersom vi tillämpar gemensam mottagning på 112 kan rekryteringar ske på samtliga orter där vi har lediga operatörsplatser, vilket var fallet i Norrköping. Här fanns även ett bra rekryteringsunderlag vilket möjliggjort en större rekrytering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!