Skavsta faller från flygtoppen

Medan 2014 blev ett tufft år för Skavsta växte flera andra av Sveriges större flygplatser. Nu hamnar Nyköping på efterkälken.

Sörmland2015-04-20 09:32

Skavsta har varit Sveriges tredje största flygplats, men föll bort från prispallen 2013. Efter Ryanairs neddragningar i fjol har flygplatsen nu halkat ner på en femteplats. Samtidigt ökade trafiken på både Arlanda, Bromma och Landvetter förra året.

Bromma, som nu håller tredjeplatsen, fick fyra procent fler passagerare under 2014. För att Skavsta ska ta sig förbi det och upp på bronsplats igen krävs ett tillskott på 720 000 resenärer. På flygplatsen i Nyköping räknar man med att hämta igen åtminstone 100 000 av dem i år.

När är Skavsta tredje störst igen?

– Det kommer ta ett tag, ett par år åtminstone, men jag kommer inte att ge dig ett datum. Vi har en positiv känsla nu men det är fortfarande långt att gå, säger Skavstas vd Peter Steinmetz.

Han tycker inte att just tredjeplatsen är något att sträva efter i sig.

– Mitt mål är att vi ska komma över tvåmiljonerssträcket och fortsätta växa. Men de två miljonerna kommer ta tid att generera.

Samtidigt väntar stora investeringar i flygplatsen. Först ut är landningsbanorna, ett orosmoln som hängt med länge. Sex centimeter ska skalas av och beläggas med ny asfalt. Det görs i sommar och kan skötas meter för meter under nattetid, utan att trafiken påverkas.

Steg två blir att uppgradera landningssystemet med nedfällda lampor i marken. Det gör att Skavsta kan ta emot trafik även i riktigt svåra väder, och fungera som reservflygplats om Arlanda får problem. Tillsammans går satsningarna på 70 miljoner kronor. Nyköpings kommun, som äger 9,9 procent av flygplatsen, kommer inte att skjuta till några pengar. Däremot hoppas man få 35 miljoner i EU-bidrag.

Går det att motivera så stora investeringar när det senaste året gått så dåligt?

– Att renovera landningsbanan är en ren nödvändighet för att vi ska kunna fortsätta, annars hade vi kunnat få säkerhetsproblem. Och uppgraderingen av landningssystemet är i linje med ägarnas långsiktiga syn på Skavsta, säger Steinmetz.

Flygplatsens mål på riktigt lång sikt är att nå sex miljoner passagerare, vilket skulle innebära att flygplatsen i Nyköping blev långt större än Landvetter är i dag.

Hur realistiskt är det?

– Vår ambition är att bli en port till Stockholmsregionen. De har stark tillväxt och gud vet vad som händer med Bromma. Så småningom kommer den kapaciteten att behövas, säger Steinmetz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om