â RĂ„djuren Ă€r nummer ett i Sörmland. Ălgolyckorna Ă€r de svĂ„raste och vildsvinen kostar försĂ€kringsbolagen mest. Mest sker viltolyckorna dĂ€r det Ă€r mycket trafik, alltsĂ„ nĂ€ra stĂ€derna, som pĂ„ riksvĂ€g 53 mellan Nyköping och Eskilstuna och pĂ„ 52:an mellan Nyköping och Ărebro, sĂ€ger Jan Olevall, som arbetar med trafikfrĂ„gor i polisregion Ăst.
Trafikverket fÄr anslag frÄn regeringen för ÄtgÀrder för att minska viltolyckorna. Men det rÀcker inte att bara stoppa djuren frÄn att komma ut pÄ vÀgen och pÄ tÄgspÄren, bÄde smÄ och större djur behöver ocksÄ kunna ta sig över.
â Tidigare var viltolyckor bara en trafiksĂ€kerhetsfrĂ„ga, men det Ă€r Ă€ndĂ„ inte sĂ€rskilt mĂ„nga dödsolyckor med vilt inblandat. Nu har det svĂ€ngt till att bli mer av en djuretisk frĂ„ga, sĂ€ger Mikael Alm, utredare pĂ„ Trafikverket.
NĂ€r det Ă€ndĂ„ sker dödsolyckor Ă€r det oftast Ă€lgar inblandade, som Ă€r tillrĂ€ckligt höga för att fara in i vindrutan pĂ„ bilar vid kollisioner. En Ă€lgkrock pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen berĂ€knas kosta minst en miljon kronor och orsakar dessutom förseningar. Ăven kronhjortar Ă€r stora djur, men de Ă€r sĂ€llan inblandade i olyckor.
â De verkar vara mer vaksamma Ă€n Ă€lgarna, sĂ€ger polisen Jan Olevall.
NÀr olika djurpassager, faunapassager, byggs Àr det ofta med Àlgen i Ätanke.
â Man försöker ofta dimensionera efter Ă€lg. Ofta Ă€r det sĂ„ att ju större djur desto kinkigare. Ălgar gĂ„r inte gĂ€rna ner i tunnlar under vĂ€garna, men i en del fall kan man göra tunnlarna vidare och bredare. Det finns ocksĂ„ exempel pĂ„ broar med skĂ€rmskydd, sĂ„ att djuren kan passera över utan att se bilarna pĂ„ vĂ€gen, sĂ€ger Mikael Alm.
En vÀglösning invigdes i fjol pÄ E6 söder om Göteborg: en "ekodukt", en bro med vÀxtlighet pÄ. Den ska anvÀndas Àven av insekter, fjÀrilar och spindlar, ödlor och andra smÄdjur. För mindre djur och insekter, som fjÀrilar, kan en motorvÀg vara för bred att ta sig över.
Groddjur och ormar Àr mindre krÀsna Àn Àlg och kan gott tÀnka sig att hoppa respektive Äla genom tunnlar, som inte behöver vara sÀrskilt pÄkostade.
â SvĂ„righeten dĂ€r Ă€r att fĂ„ dem att anvĂ€nda tunnlarna. Man mĂ„ste bygga barriĂ€rer sĂ„ att de leds in i tunnlarna, frĂ„n de platser dĂ€r de leker. Det Ă€r inte lĂ€tt att pricka in exakt den plats dĂ€r de gĂ„r över vĂ€gen.
ViltstÀngsel Àr den vanligaste ÄtgÀrden för att hÄlla viltet frÄn vÀgarna, men en nackdel Àr att de hindrar djurens vandringar.
â Om man har viltstĂ€ngsel och gör en öppning i det mĂ„ste man varna trafikanterna. PĂ„ E22 vid HaraldsmĂ„la i Kalmar lĂ€n har man detektorer i skogen nĂ€ra öppningen, som kĂ€nner av om djur nĂ€rmar sig och tĂ€nder varningsskyltar ute pĂ„ vĂ€gen. Rent byggnadsmĂ€ssigt Ă€r det billigt, jĂ€mfört med bro och tunnlar, sĂ€ger Mikael Alm.
NÀr det gÀller djurpassager över jÀrnvÀgarna har Trafikverket utsett ett antal testomrÄden, för att kunna utvÀrdera vilken sorts passager som fungerar bÀst. I Sörmland handlar det om tre strÀckor, pÄ banan mellan Högsjö och Kilsmo, som Àr den strÀcka dÀr planeringen kommit lÀngst, samt Katrineholm-Stolpstugan och Malmsjö-SödertÀlje.
â Ingen av passagerna pĂ„ strĂ€ckorna Ă€r byggd Ă€n, men man ska undersöka olika metoder pĂ„ olika stĂ€llen. Det handlar om stĂ€ngsel, fĂ€rister, ljudvarning, ljusvarning och ekodukter. TeststrĂ€ckorna ska visa vad som Ă€r mest effektivt, sĂ€ger Per Högner, projektledare vid Trafikverket.
Byggstart för strÀckan Högsjö-Kilsmo Àr i höst.
â TĂ„gen kan inte bromsa pĂ„ samma sĂ€tt som bilisterna kan. Systemet i Högsjö fungerar tvĂ€rtom jĂ€mfört med det i HaraldsmĂ„la, sĂ€ger Mikael Alm.
Ăven fĂ„glar och fladdermöss kan behöva stödĂ„tgĂ€rder för att ta sig över vĂ€garna. FĂ„glar kan i allmĂ€nhet flyga över, men lockas till kadaver efter andra överkörda djur och kan dels bli pĂ„körda och dels flaxa upp i flockar och skymma sikten för bilister, med olyckor som följd. För fladdermössen underlĂ€ttar trĂ€d i vĂ€gkanten, men trĂ€d kan ocksĂ„ utgöra ett problem.
â PĂ„ 52:an vid Eriksberg stĂ„r det ekar, med ekollon som lockar vildsvin till vĂ€gen. Men de ekarna kan man inte hugga ner hur som helst, sĂ€ger Jan Olevall hos polisen.