Så kommer pendlarkortet fungera i framtiden

SJ ska köra regionaltågen. Det och de nya pendlarkorten ska Sörmlands kollektivtrafikmyndighet presentera klockan 12 i dag.

SÖRMLAND2016-04-28 10:13

Samverkansbolaget Mälab, där landstingen i Sörmland, Östergötland, Örebro, Stockholm, Västmanland och Uppsala ingår, för att utveckla regionaltågtrafiken presenterar i dag vem som ska köra tågen.

Nu står det klart att det blir SJ, som vi skrev tidigare i vår.

Mälabs avtal med SJ sträcker sig över fyra år och börjar från den 11 december och omfattar fyra linjer:

Örebro-Eskilstuna-Stockholm (Uppsala), Norrköping-Nyköping-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm och Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala.

Man räknar med en hel del förbättringar vad gäller tågavgångar.

Mälab har sedan tidigare gjort klart att man ska köpa in egna tåg. De är ännu inte klara för leverans och har bland annat överklagats.

SJ kommer inledningsvis köra med egna tåg, lokdragna personvagnar. De tågen kommer fasas ut i takt med att de nyinköpta tågen tas i trafik. Planen är att de nya tågen ska finnas i trafik från 2018.

Pendlarbiljett införs tidigare, 2017. Pendlarkortet ska knytas ihop med länens övriga buss- och spårtrafik och ska gälla obegränsat resande i all regionaltrafik. Giltighetstiden blir 30 dagar, 90 dagar eller helår. Samtidigt slutar dagens så kallade TiM-biljetter och SJ:s 30-dagarsbiljetter för obegränsat resande. Däremot kommer enkelbiljetter fortsättningsvis säljas.

Köpet av tåg har landstinget Sörmland ekonomiskt borgat för, halva kostnaden (drygt 1,2 miljarder kronor). Den övriga kostnaden står länets nio kommuner för.

Landstinget har under flera års tid tvingats köpa fler avgångar av SJ till en årlig kostnad av 110–120 miljoner kronor. För den kostnaden räknar landstinget kunna köra med de nya tågen.

Flera avtal som landstinget haft med SJ upphör i december 2016, men nu har nya knutits igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om