Asfaltsläggarna har högsäsong på sommaren. Bland annat planeras ny beläggning på E4 kring Nyköping och E20 utanför Eskilstuna. Två tungt trafikerade vägar som också hör till de mest olycksdrabbade i länet.
– Det kommer påverka ganska mycket trafik, bekräftar Gunnar Dryselius, projektledare på Trafikverket.
På E20 passerar omkring 9000 fordon om dygnet och på E4 tre gånger så många. Den hårda trafiken har nött ner spår i vägbanorna, vilket ökar risken för vattenplaning. I början av augusti ska säkerhetsrisken åtgärdas, och det blir mer trängsel än vanligt.
– Många går upp i atomer när de hamnar i ett vägarbete, men det är bara att gilla läget eller försöka hitta en annan väg. Eller så tar man det lugnt och köper en glass till, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande).
Han tycker att semesterbilisterna som ger sig ut på vägarna de närmsta veckorna utgör något av en säkerhetsrisk.
– Har man inte så mycket rutin utan bara är ute på de stora, snabba vägarna någon månad under året blir det lätt tokigt. Dessutom är många väldigt stressade när de ska ut på semester. Det är mycket irritation på vägarna i stället för att ta det lugnt och njuta av att man är ledig.
Vägarna i Sörmland håller i regel god standard, tycker NTF. Dock finns ett par undantag: väg 53 och 52 mellan Nyköping och Eskilstuna respektive Katrineholm.
– Det är 90 på många bitar, smal väggren, inga marginaler alls och inga mitträcken. Där borde Trafikverket göra något, säger Lars Nordquist.
Var behöver man vara extra försiktig i sommar?
– På de snabba vägarna, där det är 90, 100 och 110, och särskilt i gryning och skymning med tanke på vilt.
Mycket resurser har lagts på att höja säkerheten på vägarna och hålla dödstalen nere. Men det totala antalet skadade i trafiken ligger kvar på höga nivåer. Vi har oss själva att skylla, menar Lars Nordquist.
– Vi har glömt bort att det sitter en människa bakom ratten och försöker hela tiden reglera det här med olika system i stället. Men hur dålig vägen än är så måste jag som bilist leva efter det.
Bara någon promille av alla allvarliga olyckor går att skylla på brister i vägen, påpekar han. Resten hänger på oss som kör.
– Vi borde arbeta mycket mer med attityderna. Många öser till exempel galla över folk som inte blinkar i rondeller, medan det är helt ok att köra 10 kilometer för fort trots att det kan skapa död och tragedi.