Av rädsla för repressalier väljer de tillfrågade piloterna att framträda anonymt. Senast i fredags sparkades en pilot på Ryanair efter att ha medverkat i en dokumentär i brittiska Channel 4 där säkerheten på bolaget ifrågasattes.
– Det är en ständig stress att flyga för Ryanair och det finns en skrämselkultur inom bolaget. Det får massor med effekter bland annat att man inte sjukskriver sig när man är sjuk eftersom man dels inte får lön, dels riskerar att få sparken om man är sjuk mer än någon enstaka gång, säger en pilot till SN.
Inom flygvärlden finns ett begrepp, "unfit to fly". Det innebär att om piloten exempelvis har sovit dåligt, är sjuk eller psykiskt påverkad av någonting så ska man inte flyga. Eftersom piloter hos Ryanair bara får betalt för den tid de flyger enligt schema innebär det att piloter som inte borde flyga gör det ändå.
– Jag vet inte hur många gånger jag flugit med kollegor som är så trötta att de inte kan hålla ögonen öppna och måste sova tio minuter under flygningen. Även om det enligt regelverket är tillåtet kan ingen hävda att det är säkert, säger en Ryanair-pilot.
Det handlar om när någon somnar ofrivilligt till skillnad mot de kontrollerade "powernaps" som är vanliga i flygbranschen och då båda piloterna är med på det.
Ryanairs piloter är till största delen kontraktsanställda och får betalt per så kallad blocktimme. Kortfattat innebär det att de får betalt för sin schemalagda arbetstid och inte för en minut utöver. Om ett flygplan blir försenat innebär det att piloterna flyger gratis så snart deras schemalagda tid runnit ut.
– Det här är extremt stressande, speciellt på kvällstid. Alla vill hem och om man sedan ska flyga nästa dag så måste man ha en viss vila mellan flygningarna. Landar man då för sent så får man inte flyga nästa dag och då har man flugit gratis och får heller ingen inkomst dagen efter. Det här gör att man fattar dumma beslut och är en stor säkerhetsrisk. Jag tvivlar på att passagerarna vet om att personen som flyger dem inte helt sällan gör det utan lön.
Enligt de piloter som tidningen har talat med saknar Ryanair egna tekniker på flera baser. Det innebär att om något på flygplanet går sönder kan det innebära att det tar flera timmar att få det åtgärdat. Något som enligt en källa gör att kaptener flyger ändå, eftersom de inte får betalt vid försening.
– Det kan vara något så enkelt som en glödlampa som är trasig och det i sig är inget fel och det går utmärkt att flyga med en trasig lampa. Men blir det flera sådana småsaker blir det till slut en händelsekedja som kan få förödande konsekvenser. Sedan är det inte så att Ryanair uppmanar oss att flyga med trasiga flygplan, tvärtom. Men då man vet att man annars inte får lön eller inte får flyga dagen efter och då missar den lönen så finns det piloter som fattar dumma beslut och låter plånboken styra.