Tågen som ska gå i 320 kilometer i timmen till och från Göteborg och Malmö kommer inte att stanna i Vagnhärad, Nyköping och Skavsta. Längs med Ostlänken är det i Norrköping och Linköping som de extra långa perrongerna byggs för att de 400 meter långa höghastighetstågen ska kunna stanna.
Trafikverket räknar med fyra höghastighetståg i timmen i vardera riktning. Om det blir så många är upp till privata aktörer, men ju fler höghastighetståg som går desto mindre plats blir det för regionaltågen - de som stannar i Vagnhärad, Skavsta och Nyköping.
– Om det blir många höghastighetståg ökar risken att snabbregionaltågen trängs undan, säger Anna Forslund, Trafikverkets biträdande projektchef för Ostlänken.
På måndagen presenterade hon senaste nytt för Ostlänken-projektet på ett möte som hölls av East Sweden Infra Cluster i Linköping. Bakom klustret står Östsvenska handelskammaren och medlemmar är de kommuner som berörs av Ostlänken, samt Katrineholm, och en mängd företag. Klustret arbetar för att se till att Ostlänken blir byggd och att tidplanen hålls.
För ett par år sedan beräknades Ostlänken kosta 35 miljarder kronor. Men nya tekniska lösningar och nya miljökrav gör att kostnaden stiger. Banan för framtidens 400 meter långa höghastighetståg beräknas nu till 55 miljarder kronor. Exempelvis kraven på bullerskydd har förändrats.
– Och vi ser på grön infrastruktur på ett annat sätt i dag, vi tittar mer på ekologiska samband, säger Anna Forslund.
Innan bygget av själva spåret kan börja krävs mycket förarbete i form av bland annat arkeologiska undersökningar. Bara det förberedande arbetet kommer att kosta ett par miljarder kronor, beräknar Trafikverket.
Under mötet ställdes frågan om Ostlänken ändå kommer att bli av, trots att den beräknas bli så mycket dyrare. Trafikverkets uppdrag ligger fast, konstaterade Anna Forslund, men tillade att politikerna bestämmer. Det är staten som finansierar bygget men berörda kommuner förväntas bygga bostäder och lägga ut pengar som staten senare betalar tillbaka. Hur mycket beror på kommunens storlek.
I veckan inleds förhandlingar med Trosa och Nyköping om hur mycket och vad kommunerna ska bidra med i form av bostäder, resecentrum och finansiering.