SJ tar betalt för att köra tågen till sörmländska städer som Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping. Sträckorna bär sig inte, enligt SJ, och därför måste det helstatliga bolaget ha påfyllning i kassan för att tågen ska gå. Totalt betalar sörmländska skattebetalare 108 miljoner kronor i underskottsbidrag.
Men nu överväger Sörmland och länen runt Mälaren att gå i hop och köpa egna tåg.
Åsa Kullgren (S), ordförande i Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, vill att SJ lägger korten på bordet och berättar hur de räknar.
– Jag riktar skarp kritik mot SJ som inte vill vara öppna mot oss. Det är en dålig attityd. Sedan vi började undersöka att skaffa egna tåg för att slippa beroendet av SJ för att få våra medborgare till Stockholm har de plötsligt vänt, SJ är mer villigt att ge oss underlag. De lovade tidigt i höstas att vi skulle få se siffrorna, men ännu har inget hänt, säger hon.
Katrineholms-Kuriren berättar i måndagens tidning mer om SJ och de sörmländska pengarna
Miljoner till SJ från Sörmland
Sörmländska skattebetalare får betala för tågresorna både via skatten och biljetten. SJ är ensam på rälsen i Sörmland, än så länge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!