Tornio´44 handlar om finnarnas och tyskarnas hårda strider runt Torneå och Kemi 1-8 oktober. Slaget är för många okänt även om det kom att bli det största under Lapplandskriget 1944-45. Och därmed den sista större striden för Finlands del under andra världskriget.
– Jag tror att spelet är extra intressant för folk som kan sin historia och som kanske till och med hade släkt som deltog i kriget, säger Miku.
I centrum står de tyska och finska trupperna som strider. De spränger broar, gömmer spritförråd, strider mot varann och försöker hitta fiendens svagheter för att vinna terräng. Speltiden är satt mellan sex och tio timmar och bäst lämpar sig spelet för två personer som representerar var sin sida.
Miku har gjort ordentlig research om Lapplandskriget – inget är påhittat i spelets handling – och plöjt en mängd finsk litteratur där en del udda händelser kommit fram.
– Finnarna hittade mitt under kriget av en slump ett stort tyskt spritförråd i "Pikku-Berlini" (Lilla Berlin) utanför Torneå. 2000 finnar tullade på 25 000 liter sprit.
Dagen efter fylleslaget var finnarna något ur slag. Men turen stod på deras sida för tyskarna upptäckte aldrig den försvagade truppen och kriget kunde fortsätta.
I spelet återges händelsen i form av att en tysk soldat gömmer sprit och när en finne upptäcker gömman måste hans trupp stanna upp och smaka.
– Truppen blir då svagare och försvinner lättare ur spelet.
När Miku föddes 1970 fanns inga dataspel utan det var Alga-spel som gällde. I mitten av 1980-talet kom han i kontakt med avancerade strategispel som byggde på historiska händelser. Då tog intresset fart på allvar.
– Jag har alltid gillat det fysiska med spel: att få känna på brickor och kasta tärning ... Framför allt den sociala biten är härlig att träffa kompisar över ett brädspel en kväll.
Folk brukar fråga dig hur du kan göra spel om krig?
– Det är väl ingen som älskar krig men jag ser på det som på schack: hur man ska lösa ett problem. Dessutom älskar jag finsk krigshistoria.
Vad är det som driver dig?
– En stark skaparkraft. Jag älskar att planera hur jag ska göra allting. Folk tänker ju inte på att varenda detalj måste funderas ut och uppfinnas, bara att utveckla manualen och spelkartongens storlek var en utmaning.
Miku tror att snittåldern på dem som köper brädspel av den här typen är män runt 45 som är intresserade av krigshistoria.
Det här är inte första spelet som han är pappa till. I tio år jobbade han med att ta fram en trilogi som handlade om Finska Vinterkriget, Fortsättningskriget och Lapplandskriget.
– Jag är väldigt envis. Fattar fortfarande inte hur jag orkade hålla inspirationen uppe i tio år.
– Men jag måste erkänna att jag var riktigt trasig mot slutet. Min flickvän var skapligt trött.
Vem vann striden utanför Torneå i verkligheten?
– Det blev oavgjort.