I september lanserades nya kkuriren.se, en modern nyhetssajt som till skillnad mot den tidigare anpassar sig efter vilken skärmstorlek läsaren har – något som underlättar mobil läsning.
Och effekten har inte låtit vänta på sig. Jämfört med förra hösten har hösten 2015 inneburit en 19-procentig ökning av just mobil besökstrafik.
I dag står mobiltelefonerna för nästan hälften av alla besök till sajten. Surfplattorna står för omkring 14 procent, medan traditionella datorer, som tidigare har dominerat stort, "bara" står för 39 procent.
Tendensen är dessutom tydlig. Den mobila trafiken kommer att fortsätta öka.
Men även om den mobila läsningen är den som ökar mest inbördes, är det en generell ökning av läsning vi ser. Jämfört med hösten 2014 har antalet sidvisningar på kkuriren.se ökat med hela 50 procent.
– Det känns förstås fantastiskt roligt och det är ju också ett kvitto på att Katrineholms-Kurirens journalistik är relevant, behövs och gör skillnad i tider där upplagesiffrorna sjunker för alla svenska tidningar. Vi har jobbat hårt de senaste åren med att bli snabbare och bättre digitalt. Nu ska vi bli ännu bättre och vassare och jag hoppas att fler upptäcker vilken bra sajt kkuriren.se är, säger Andreas Lindhe, nyhetschef på Katrineholms-Kuriren.
Uppskattad journalistik som läsarna väljer att dela vidare i sociala medier är en stor förklaring till den ökade läsningen, och Lindhe understryker vikten av att finnas där människor finns.
– Eftersom allt fler av våra läsare finns på sociala medier måste vi också finnas där. Sociala medier är i dag dessutom ett viktigt arbetsredskap för journalister. Exempelvis är Facebook en viktig källa för oss att hitta tips som vi sedan kan göra journalistik av. Dessutom är sociala medier ett utmärkt sätt att kunna hålla dialog med läsarna.