För några år sedan hade många av landets kommuner en egen slogan för att marknadsföra sig på ett slagkraftigt sätt. Några exempel är "I love Hjo" och "When in Europe – don’t miss Skurup".
Men det tänket har blivit gammalt och ersatts av visioner. Vid en rundringning till Södermanlands nio kommuner betonar nästan alla att de inte längre har en slogan. I några fall tycker ett flertal till och med att de slogans som använts tidigare är lite genanta.
Michael Nilsson är varumärkesexperten som specialiserat sig på kommuners marknadsföring och han märker av att allt färre använder sig av slogans.
– Vi kommunicerar inte på samma sätt längre. Förut var kommunskyltarna viktiga, men i och med utvecklingen av sociala medier är det inte många som arbetar på det sättet längre. Skyltarna må vara kvar, men det är endast för att ingen har tagit bort dem.
I dagens Eskilstuna-Kuriren kan du läsa om vilka visioner de olika kommunerna har och hur man ser på gamla slogans.
Här finns en lista med kommunslogans.