30, 7 procent av alla bilar som såldes under januari var laddbara, det vill säga antingen laddhybrider eller rena elbilar. Det är i linje med branschorganisationen Bil Swedens prognos om att 30 procent av de personbilar som säljs i landet i år ska vara laddbara. Prognosen för nästa år är en andel på 40 procent.
Därmed tycks ett verkligt genombrott för elbilarna vara här.
Bakom ökningen ligger nya skatteregler, som från årsskiftet gör nya bensin- och dieselbilar betydligt dyrare. Under december sågs en köprusch av fossilbränsledrivna bilar när folk passade på att köpa dem innan de nya reglerna trädde i kraft. Att andelen icke elektrifierade bilar minskade mycket i januari till förmån för elbilarna ska förstås ses även mot bakgrund av detta. Samtidigt backade den totala bilförsäljningen, förmodligen också det en effekt av skattehöjningen. Men även i absoluta tal ökade nyregistreringen av laddbara bilar i januari.
Trenden märks tydlig hos länets bihandledare. Sörmland följer rikstrenden, även om andelen laddbara bilar här var någon procentenhet lägre i januari: 28, 8 procent.
Daniel Serrander är vd för Biltjänsten Serrander bil i Eskilstuna. Han berättar att för Kias bilar, som han är återförsäljare av, var 75 procent av nybilsförsäljningen i januari hybrider eller rena elbilar. Serrander ser skattereglerna, som premierar elbilar och missgynnar bilar som släpper ut mer koldioxid, som en viktig förklaring till ökningen. För en laddhybrid kan bonusen uppgå till mellan 35 000 och 40 000 kronor. För en ren elbil kan bonusen bli upp till 60 000 kronor.
Men även större fokus på miljöfrågor bidrar antagligen till ökningen av elbilar.
– Jag tror att fler och fler blir medvetna och vill ha en miljövänligare bil med mindre utsläpp, säger Daniel Serrander.
På Skobes bil i Katrineholm ger handlaren Fredrik Edemalm en liknande bild. Den kraftiga skattehöjningen för bensin- och dieselbilar vid årsskiftet har gjort sitt. Men också den ökade miljömedvetenheten, inte minst hos företag.
– Många företag ändrar sin policy för tjänstebilar, säger Fredrik Edemalm.
Allt fler bestämmer sig för att använda sig av antingen rena elbilar eller laddhybrider. Förutom till miljön tas hänsyn till den totala kostnaden per körd kilometer och inte bara till inköpspriset. Med skatter och driftkostnader inräknade kan det mer miljövänliga alternativet löna sig.
För många privatpersoner kan dock de höga priserna för elbilar fortfarande avskräcka, menar Fredrik Edemalm. En annan aspekt som både Serrander och Edemalm tar upp är laddinfrastrukturen.
– Den som bor i bostads- eller hyresrätt har kanske inte möjlighet att ladda sin bil, säger Daniel Serrander.
I en del bostadsrättsföreningar diskuteras om man ska investera i laddstationer, och vem som i så fall ska stå för finansieringen: bara de som tänker använda sig av laddstationerna, eller alla i föreningen.
Om elbilsboomen ska fortsätta, krävs en utbyggnad av infrastrukturen. Inte minst om bensin- och dieselbilarna ska försvinna helt på sikt.
För närvarande ser det dock ut som om försäljningen av laddhybrider och rena elbilar kommer att fortsätta. Många stora biltillverkare har aviserat nya elbilsmodeller som ska lanseras under året.
– Elektrifiering är det enda sättet för tillverkarna att klara de hårdare utsläppskrav som ställs på bilar i Europa, konstaterar Daniel Serrander.