Hittills i Är har det kommit in 1 511 klagomÄl till patientnÀmnden jÀmfört med 1 437 i fjol.
PatientnÀmnden Àr fristÄende och handlÀgger synpunkter och klagomÄl pÄ offentligt finansierad hÀlso- och sjukvÄrd som drivs av eller har avtal med Region Sörmland, lÀnets nio kommuner och FolktandvÄrden.
PatientnÀmndens ordförande Lennart Svensson (VÄrd för pengarna) tror att det ökade antalet Àrenden beror pÄ att patientnÀmnden har blivit mer kÀnd. Hittills i Är har klagomÄlen ökat med fem procent. 2022 ökade antalet med 14 procent.
â Det Ă€r nog sĂ„ att medvetandet hos folk har ökat, sĂ€ger han.
Mer Àn var femte klagomÄl handlar om brister i kommunikationen. Lennart Svensson förstÄr att det kan vara jobbigt om man som patient till exempel upplever att man fÄr motstridiga uppgifter.
â Man kommer till lĂ€kare, man har kanske varit fylld av oro lĂ€nge och man undrar hur det stĂ„r till, sĂ€ger han.
PatientnÀmndens uppgift Àr att hjÀlpa patienter och nÀrstÄende att föra fram synpunkter till vÄrden och se till att de blir besvarade av vÄrden. PatientnÀmnden gör analyser utifrÄn klagomÄlen och skriver rapporter om olika problem.
Av de synpunkter som kommit in i Är gÀller nÀstan hÀlften problemomrÄdet vÄrd och behandling. HÀr har det i Är inkommit 745 synpunkter.
â Det kan till exempel handla om att patienter nekats en undersökning eller bedömning som de anser sig ha rĂ€tt till. Undersökningen och bedömningen kan ocksĂ„ ha fördröjts. Remisser har skickats, men till följd av vĂ€ntetider pĂ„ mĂ„nga olika kliniker har diagnoser fördröjts, sĂ€ger Carolina Sandberg, enhetschef pĂ„ patientnĂ€mndens kansli.
KlagomÄlen handlar Àven om att patienter upplever att diagnoser blivit felaktiga. LikasÄ att ordinering av lÀkemedel fördröjts eller blivit felaktig.
â En del patienter tycker att de ska bli remitterade till andra sjukhus, sĂ€ger Carolina Sandberg.
13 procent av klagomÄlen gÀller patienter i Äldern 0-19 Är. 436 av klagomÄlen gÀller primÀrvÄrden. KlagomÄlen pÄ lÀnets sjukhus fördelar sig enligt följande:
- MĂ€larsjukhuset: 575
- Nyköpings lasarett: 306
- Kullbergska sjukhuset: 93
PatientnÀmnden kommer snart att presentera en rapport om FolktandvÄrden i Sörmland utifrÄn 2022 Ärs Àrenden dÄ klagomÄlen pÄ tandvÄrden ökade. UtifrÄn Ärets Àrenden kan patientnÀmnden komma att skriva en rapport om specialistvÄrdens tillgÀnglighet. NÄgot beslut Àr Ànnu inte fattat, men nÀmnden kommer dÄ att titta pÄ bland annat vÀntetiderna och hur de hanteras.
MÄnga patienter berÀttar att de upplevt bristande bemötande eller bristfÀllig kommunikation i vÄrden. PatientnÀmndens summering av 2022 innehÄller bland annat den hÀr rösten frÄn en nÀrstÄende: "Respekt, empati, omhÀndertagande och ansvar borde vara en ledstjÀrna för alla som arbetar med sjuka mÀnniskor men trÄkigt nog Àr det inte sÄ."
â Det kan handla om att informationen inför en undersökning eller behandling varit otillrĂ€cklig eller att man fĂ„tt den vid fel tillfĂ€lle sĂ„ att den kommit för sent. Det kan ocksĂ„ vara att nĂ€rstĂ„ende inte har fĂ„tt information eller att det finns hinder - kulturellt eller sprĂ„kligt - som gör att det brister, sĂ€ger Carolina Sandberg.
Antal klagomÄl pÄ vÄrden i Sörmland 2023 per problemomrÄde:
- VĂ„rd och behandling: 746
- Kommunikation: 306
- TillgÀnglighet: 126
- VĂ„rdansvar och organisation: 107
- Resultat: 75
- Administrativ hantering: 65
- Dokumentation och sekretess: 48
- Ekonomi: 29
- Ăvrigt: 9
KÀlla: PatientnÀmnden Sörmland.