Ett stort antal anmälningar har kommit in från resenärer med klagomål gällande kollektivtrafik. Det rör bland annat bristande ersättningar och dålig information. Fem regionala kollektivtrafikbolag sticker ut hos Konsumentverket som nu valt att inleda en granskning. Som tidningen tidigare berättat är Mälartåg ett av bolagen som granskas.
Helena Ekroth, som är vd för Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartåg, välkomnar granskningen.
– Det är jättebra med granskningar för då kan man felsöka och se om vi har systematiska fel vi gör. Mälartåg vill hela tiden bli lite bättre och det kan såna här exempel hjälpa oss med. Konsumentverket har tagit en bred ansats i sin granskning.
I en skrivelse till Mälartåg listar Konsumentverket en rad punkter där de vill ha förklaringar. Det gäller bland annat bristfällig information vid trafikstörningar, långa svarstider hos kundtjänsten samt uteblivna återbetalningar för inställda eller försenade resor.
– Det är otroligt många områden som granskningen handlar om. Lika brett som de gjort anslaget om vilka som granskas, lika brett har de gjort anslag om vad granskningen innehåller.
Snart kommer Konsumentverket och Mälartåg mötas för att gå igenom kritiken som framkommit.
– Vi kommer att få göra en muntlig redogörelse över vad vi har sett och vad vi vidtagit för åtgärder. För givetvis får min organisation nu i uppdrag att snabbt sätta sig in i det här materialet och vidta eventuella åtgärder vi kan göra omedelbart. Är det saker vi har missat så ska de åtgärdas omedelbums, säger Helena Ekroth.
Vad hoppas du att granskningen ska leda till?
– Ett stort område som alltid är en utmaning och som vi delar med alla aktörer är trafikinformation. Det finns bra förutsättningar till att kunna utveckla trafikinformationen. Vi vill att våra resenärer ska vara nöjda och att tågen kommer och går som de ska. Allt som kommer fram nu är en del i ett ständigt förbättringsarbete. Granskningen är bred och alla områden är viktiga så vi jobbar brett.
Det har varit mycket kritik från resenärerna sedan starten. Hade ni kunnat göra någonting annorlunda?
– Det kan man säkert alltid göra. Det har inte varit tillräckligt bra. En stabil och pålitlig trafik är nummer ett. Vi är inte fullt ut där än men i dag är trafiken mycket mer stabil än vad den var i våras.