Promille-sloganen syftade på att Vingåker hade omkring 9 000 invånare när Sverige hade nio miljoner invånare. En promille hade alltså valt att bo i Vingåker. Men Vingåkers välkända slogan används inte längre av kommunen, och på skylten utmed väg 52 är texten borttagen.
– Vi har en helt ny grafisk profil, den sloganen ingår inte längre i vår marknadsföring, säger Emma Carstinge, kommunikatör i Vingåkers kommun.
Emma Carstinge tror inte att Vingåker kommer att ta fram någon ny slogan som används som "en promille" gjorde, men konstaterar att den gamla devisen lever kvar på flera håll.
– Jag har sett den poppa upp här och där. Den lever kvar, vad vi än gör. Folk tycker att den är lite rolig.
Andra begrepp som då och då används i Vingåker är "Sveriges smartaste landsbygd", som syftar bland annat på fiberutbyggnaden på landsbygden.
Kommunslogans tycks inte vara lika hett nu som för några decennier sedan. Många kommuner talar hellre om visioner och teman, inte slogans.
I Eskilstuna användes länge "Den stolta fristaden", med anknytning till 1700-talets skattebefrielse för metallarbetare som flyttade till staden.
– Nu har vi ingen slogan. Vi gjorde om vårt plattformsmärke och gjorde ett stort arbete om vad som kännetecknar platsen Eskilstuna. Vi har försökt att inte jobba med slogans, utan mer kommunicera de styrkor som förknippas med platsen, säger Isabel Jansson, kommunstrateg i Eskilstuna.
I Katrineholm finns ingen slogan, men en vision, berättar Geza Simon, pressansvarig i kommunen.
Det är "Läge för liv och lust", framtagen för tio år sedan.
– Visionen är inriktningen vi vill ha, en målbild man kan samlas kring. Men man fyller visionen med egna preferenser.
En slogan som tycks ha nått spridning ganska snabbt är "Flen – Sörmlands hjärta".
– Vi har den för att vi ligger mitt i Sörmland, men budskapet är också att vi ska vara omtänksamma, visa respekt, att alla är välkomna, säger Rose-Marie Fältskog, kommunikationsstrateg i Flen.
En vanlig missuppfattning är att Flen haft det kanske något torra "Flen – en kommun" som slogan.
– Det var en del av vår logotyp, inte en slogan. Vi har tagit bort den nu, det står bara "Flens kommun", säger Rose-Marie Fältskog.
Strängnäs kommun har använt ”dynamisk idyll” i lite drygt tio år.
– Jag tycker att den är bra eftersom den är både tankeväckande och tydlig. Och sann: den fångar två viktiga perspektiv på vad vår kommun faktiskt är, säger Mattias Johansson, kommunikationschef i Strängnäs.
I Nyköping arbetar man inte med slogans, berättar Annika Hedberg, pressansvarig i kommunen.
– Vi fokuserar på bildspråket. Meningen ”Nyköping ligger vid havet en timme söder om Stockholm” har använts i marknadsföring sedan 2005. Kortversionen är ”Nyköping vid havet”.
Oxelösund jobbar inte heller med slogans längre, säger Ylva Sanfridsson, kommunikationsstrateg.
– Vi har arbetat med olika ordpar, som "havsutsikt-framtidsutsikt", "flygplats-båtplats". Men vi jobbar inte så mycket med de orden längre.
Trosa kommun kallas ibland "Världens ände", men har aldrig haft någon kommunslogan, skriver Trosas kommunikationschef Richard Kihlgren i mejl till tidningen.
Gnesta kommun har tidigare haft "stadens puls - landets lugn", men inte längre.
– Vi tyckte att den var lite förlegad och använder den inte längre, säger Jessica Sandström, kommunikatör i Gnesta kommun.