1177 VĂ„rdguiden Ă€r kanske oftast förknippad med att ringa 1177 för att frĂ„ga om rĂ„d vid vĂ„rd. Men pĂ„ hemsidan gĂ„r det att logga in för att utrĂ€tta flera vĂ„rdĂ€renden. Ăr man boende i Sörmland gĂ„r det bland annat att förnya recept, avboka tider och ta del av anteckningar i sin journal frĂ„n vĂ„rdpersonal.
Bland journaltjÀnsterna gÄr det ocksÄ att se uppgifter om sina vaccinationer, diagnoser och ta del av uppmÀrksamhetssignaler som vÄrdgivaren gjort. Men flera funktioner som finns i andra regioner saknas i Sörmland. Det gÄr inte att se sin eventuella vÄrdplan, tillvÀxtkurvor, remisser eller provssvar (bara svar frÄn covid-19-tester).
NÀr det kommer till att visa provsvar har Region Sörmland som mÄlsÀttning att det ska fungera innan Äret Àr slut.
â Vi vet att det Ă€r efterfrĂ„gat av sĂ„vĂ€l patienter som medarbetare. Anledningen till att det dröjer beror pĂ„ tekniska förutsĂ€ttningar och eftersom corona kom har vi dessvĂ€rre inte haft möjlighet att utveckla tjĂ€nsten under vĂ„ren. Men vi arbetar intensivt med frĂ„gan, sĂ€ger Katarina Forsberg, e-hĂ€lsostrateg pĂ„ Region Sörmland.
Utöver det berÀttar hon att man jobbar med att lansera en formulÀrtjÀnst via 1177. Patienter ska kunna fylla i olika formulÀr digitalt om man sÄ önskar. Det kan exempelvis handla om resultat frÄn en blodtrycksmÀtning eller att bestÀlla varor frÄn en dietist.
â Vi tittar Ă€ven pĂ„ att bredda tjĂ€nsten för egenprovtagning, sĂ€ger Katarina Forsberg.