– Det är upprört bland resenärerna, och det är berättigat, sa Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör, när han på tisdagen informerande politikerna i regionfullmäktige om läget hos Mälartåg.
Han konstaterade att mycket stora satsningar har gjorts på den regionala tågtrafiken på senare år. Nya tåg har köpts in, och trafiken har utökats med betydligt fler avgångar än förr.
Men verkligheten präglas samtidigt av många inställda tåg och förseningar.
Huvudorsaken till problemen är enligt Kenneth Hagström personalbrist. Det är svårt att rekrytera framför allt lokförare, något som även andra tågoperatörer, som SJ, drabbas av. Därtill har kommit problem med infrastrukturen.
Även om statistiken över inställningar och punktlighet pekar på att utvecklingen går åt rätt håll, är den inte på en acceptabel nivå, enligt Kenneth Hagström. Men arbete pågår, och pressen på operatören MTR är hård, även ekonomiskt, enligt Hagström.
– Mälardalstrafik kräver vite enligt avtal, konstaterade han.
När tågen kommer att gå som de ska kunde han dock inte säga.
– Det kommer att lösa sig, men jag kan inte ge någon exakt tidplan, sa Kenneth Hagström.
Även i den politiska debatten på fullmäktige omnämndes tågtrafiken och dess problem. Vänsterpartiets gruppledare Lotta Back beskrev tågen som ett "katastrofområde" och menade att den som har en tid att passa knappast vågar åka tåg.