I början av 2010 drog 46-åringen igång ett tv-projekt tillsammans med en producent. Tanken var att flyga över Batmobilen till USA, köra den från kust till kust och skapa en roadmovie. För att kunna finansiera projektet tog 46-åringen kontakt med företagaren Marcus Eriksson, en god vän sedan drygt 20 år.
- Det lät sjukt galet roligt och jag träffade producenten och förstod att det var seriöst. Den 1 april 2010 gick jag in med ett nystartat bolag i projektet, säger han.
Marcus Eriksson kom i samråd överens med 46-åringen och producenten om att en ny Batmobil skulle byggas för att klara av påfrestningen som en resa från kust till kust skulle innebära. Bilbyggandet kom igång och skedde till stor del hos Valla plast utanför Katrineholm.
I slutet av 2010 hoppade plötsligt 46-åringen och producenten av satsningen. De planerade att fortsätta i det nystartade bolaget Batmobil Sweden. Som finansiär ägde Marcus Eriksson redan projektet genom sitt bolag Dreamsphere enterprise AB och krävde tillbaka de 100.000-tals kronor han redan hade investerat. Men 46-åringen gick inte att få tag på.
- Till slut hörde han av sig i augusti 2011, bad om ursäkt och ville göra rätt för sig.
Parterna kom överens om att 46-åringen skulle få till maj 2012 på sig att betala Marcus Eriksson 500.000 kronor plus ränta och som säkerhet pantsattes Batmobilen. 46-åringen fick dock behålla bilen för att kunna anordna upplevelseresor med den och på så sätt få in pengar. I maj 2012 hade Marcus Eriksson ännu inte fått några pengar och kronofogden kopplades in.
Vid två tillfällen träffade kronofogden 46-åringen som lyckades övertyga även dem att han var tvungen att behålla bilen för att kunna få in pengarna han var skyldig. I september i fjol försvann 46-åringen och hans spektakulära bil spårlöst. I januari i år beslutade Stockholms tingsrätt i en tredskodom att 46-åringen är skyldig att betala skulden på 500.000 kronor och att lämna tillbaka Batmobilen till Dreamsphere enterprise AB. Och för Marcus Eriksson är läget kritiskt.
- Mitt bolag gjorde förlust förra året. Bilen måste säljas och pengarna måste in, punkt slut. Jag har känt honom i över 20 år och det här känns inte alls roligt, säger Marcus Eriksson.
Tidningen har förgäves försökt nå bilbyggaren. Thore Lindgren på Arbogaföretaget Config AB har kontakt med 46-åringen och bekräftar att de tillsammans med en advokat satt i möte med polisen i tisdags för att reda ut det här.
- Vi har ett nytt möte i dag. Vårt maskinföretag bygger en Tandler i regi av oss och Ville Tikkannen. NN är den som har PR-namnet och hjälper till med designen, förklarar Lindgren.
Thore Lindgren säger att han inte kan kommentera vad som kommit fram under mötena, med hänvisning till förundersökningssekretessen.