Flera brister i regionens administration

Region Sörmlands revisionskontor påtalar i en granskning flera brister i regionens hantering av det administrativa arbetet.

I början av nästa år ska regionstyrelsen ha inkommit med lösningsförslag för att komma till rätta med problemen inom viss administration. Här syns den styrande majoriteten.

I början av nästa år ska regionstyrelsen ha inkommit med lösningsförslag för att komma till rätta med problemen inom viss administration. Här syns den styrande majoriteten.

Foto: Jimmy Persson/arkiv

Sörmland2019-11-14 11:05

Under året har det genomförts en internkontrollgranskning av Region Sörmlands administrativa system och rutiner. Granskningen har utförts av regionens revisionskontor på uppdrag av regionens revisorer. Den har bland annat gått ut på att bedöma tillförlitligheten och den interna kontrollen i arbetet med de anställdas utlägg via reseräkning samt utbetalningsordrar. 

Den sammanfattande bedömningen är att den interna kontrollen inte är helt tillfredsställande och att hanteringen av utlägg och utbetalningsordrar inte alls är tillfredsställande. Efter de stickprovskontroller som genomförts för utlägg har det visat sig att styrdokument och rutiner inte är helt tydliga, vilket revisionskontoret menar ökar risken för felaktigheter i hantering och redovisning, men också leder till ökad administration. 

Bristerna i rutinerna och styrdokumenten består bland annat i att anställda vid flera tillfällen valt fel kostnadsslag vid utlägg för resor och boende. I sin granskning skriver revisionskontoret att det ökar risken för att avtal inte följs och att klimatkompensation för flygresor uteblir. 

De skriver också att det kan leda till skattemässiga felaktigheter och att förtroendeskada kan uppstå om exempelvis bonuspoäng som tjänats in för resor under arbetstid sedan används privat.

Gällande utbetalningsordrar påtalas det att vissa av dessa haft bristfälliga underlag, exempelvis har det saknats underlag som styrker de uppgifter som efterfrågats. Av de 50 granskade utbetalningsordrarna upptäcktes det dessutom att en dubbelregistrering skett och därmed en dubbelutbetalning, vilket senare rättades till. I sin bedömning skriver revisorerna också att "förvaltningen behöver säkerställa att utbetalning med samma underlag inte ska kunna ske".

När det kommer till hyrpersonal krävs att det finns en godkänd dispensansökan för att dessa ska kunna anlitas. Även detta område har granskats. Det visade sig att det saknades ansökningar i sju av 99 granskade fall. För 33 av dispensansökningarna fanns det heller ingen underskrift från aktuell verksamhetschef. Revisorerna skriver att det dessutom är "tidskrävande/svårt att söka efter dispensansökningar i ärendehanteringssystemet då de rubriksätts på olika sätt". 

Senast den 31 januari ska revisorerna ha fått in ett yttrande från regionstyrelsen om vilka åtgärder som är verkställda och som planeras för att komma till rätta med problemen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!