För 26 år sedan upphörde persontrafiken på TGOJ-banan mellan Oxelösund och Flen. Bussarna tog över, perronger revs och stationshusen lämnades åt sina öden.
Men drömmen om persontrafik lever kvar och i måndags rullade ett persontåg lastat med politiker söderut genom Södermanland. Flen representerades av Stefan Zunko, Robert Nordgren (MP) och planeringssekreterare Matthias Pfeil.
- Det var absolut en givande resa. Syftet med resan var främst att få information, säger Stefan Zunko.
Nostalgiska återblickar
För många av dem bjöd tågresan på nostalgiska återblickar ur minnenas skattkammare.
- Titta, där klev jag på tåget när jag gick i skolan, sa Peder Wachtmeister, moderat riksdagsman, när tåget stannade till i Stigtomta.
Där väntade Gustaf Wachtmeister, kusin till Peder och tidigare moderat ordförande i landstingsstyrelsen, på banvallen och klev ombord.
- Om det går att köra under en timme mellan Nyköping och Eskilstuna kan nog folk välja tåget i stället för bilen, sa Gustaf Wachtmeister.
Dålig lönsamhet
När persontrafiken försvann var det på grund av dålig lönsamhet. Det tog för lång tid att resa mellan Sörmlands två huvudstäder, i stället fick bussarna ta över.
Men tiden talar för tåget. De nya, moderna, snabba och bekväma tågen kan lätt köra sträckan mellan Nyköping och Eskilstuna under en timme, även med många stopp i småorterna.
- De här tågen har hög acceleration och klarar korta restider, säger Göran Gullbrand på Länstrafiken i Sörmland, som var en av arrangörerna till måndagens testresa.
I bra skick
Tekniskt är TGOJ-banan i prima skick. Den är dimensionerad för tunga transporter till SSAB i Oxelösund och har dessutom ett antal platser med 700 meter långa dubbelspår där persontågen och godstågen kan mötas.
Trots det måste järnvägen och stationsområdena rustas upp för cirka 100 miljoner kronor om persontrafiken ska kunna fungera.
I dag busspendlar varje dag cirka 500 personer mellan Oxelösund och Nyköping. Många politiker drömmer om att dessa ska ta tåget i stället, men där finns ett stort problem.
- Oxelösund är byggt som hästsko där järnvägsstationen ligger längst in. Det krävs nog en ny station någonstans vid Baraområdet, säger Göran Gullbrand.
Finansieringen stötesten
Om tre år skulle TGOJ-banan kunna vara klar för persontrafik med alla nödvändiga uppgraderingar.
Men först måste politikerna ge besked om kommunerna och landstinget är beredda att finansiera och täcka driftsunderskotten.
- Det tar nog fyra eller fem år innan det kommer ett beslut, sa Gustaf Wachtmeister.
Lasse Ringdahl
Josefin Falk