– Vi har förstärkt uppföljningen och ska fortsätta med det efter sommaren. Det är klart angeläget för oss att ha nöjda sörmlänningar, säger Eva Andrén, verksamhetsansvarig för sjukresor inom landstinget.
Flera åtgärder har gjorts sedan bristerna upptäckts. Bland annat har ett antal chaufförer fått sluta.
– Vi har även tätare kontroll av den ekonomiska situationen hos leverantörerna.
Att fler väljer seniortaxi är Eva Andrén medveten om. Om sörmlänningarna gör det i kritik mot sjukresorna är det däremot allvarligt, menar hon.
– Det står sörmlänningarna fritt att välja transportsätt, och onekligen tycker många att seniortaxi fungerar bättre. Men vi ser allvarligt på varje missnöjd sörmlänning som tar resor huvudmännen bekostar.
I avtalet står att Tuwa och bolagets underentreprenörer ska betala viten vid förseningar och för bristande säkerhetskrav. Under maj i år fick parterna betala 61 viten, sammanlagt 64 300 kronor. I juni var det färre viten, 14 stycken för totalt 17 800 kronor.
– Viten är ett sätt att påtala att huvudmännen ser det angeläget att leva upp till kraven. Det ska kosta om man inte sköter sig.
I Katrineholms-Kuriren måndag 20 augusti
Missnöjet mot Tuwa fortsätter. Minst fem personer om dagen klagar fortfarande över färdtjänst- och sjukresorna i Sörmland.
Läs också om katrineholmaren Britt-Marie Karlsson och hennes 93-åriga mamma som fick vänta i en och en halv timme på resan hem från sjukhuset