Ryanair är ett av världens mest vinstdrivande flygbolag med en vinst på närmare 600 miljoner kronor för perioden april-juni i år. För flygbolag är bränsle en stor utgiftspost och i Ryanair försöker man genom en bränsleliga få piloterna att flyga billigare genom att ta med så lite bränsle som möjligt. Ekvationen är att ju mer bränsle ett flygplan tar med desto mer väger planet och desto mer bränsle går åt.
Det är upp till piloterna att inför varje flygning beräkna hur mycket bränsle som behövs. Enligt en källa ska piloterna ta med sig 3-5 procents extra bränsle, kunna cirkulera i luften i trettio minuter samt ta sig till en alternativ flygplats. De som sparar mest bränsle höjs till skyarna och de sämsta, de får påbackning från Ryanair.
– De som tar med för mycket bränsle får ett argt brev från Ryanair där de uppges förklara sig. Det här blir en ständig stress, ingen vill ha arga brev. Man blir lat i sitt tänkande och planerar utifrån tankar som att det ju alltid funkat tidigare och att det där åskvädret ligger alltid bredvid landningsbanan i stället för över, så jag tar bara tjugo minuters extra bränsle i stället för trettio. Det här är en enorm säkerhetsrisk givetvis.
Ryanair håller sig emellertid inom EU-reglerna, enligt den irländska luftfartsmyndigheten (IAA), och tillåter alla sina piloter att ta med så mycket bränsle som de vill, enligt ett uttalande från flygbolaget. Ryanair uppger att alla flygningar planeras med extra bränsle, som överstiger EU:s krav, och alla piloter "uppmuntras att ta med extra bränsle om de så önskar".