En sörmländsk bank har blivit scen för flera fall av misstänkt grovt bedrägeri. En anställd rådgivare är skäligen misstänkt för att systematiskt ha lurat bankens kunder att betala ut pengar, eller på eget bevåg fört över deras pengar, till sina egna och andras konton. Flera av kunderna ska ha betalat i tron att de gjort en förmånlig placering när pengarna i själva verket skickades till konton som registrerats i rådgivarens namn, eller till konton tillhörande personer som den anställde varit skyldig pengar. I vissa fall skickades pengarna till konton som stod i andra personers namn, konton som den anställde haft tillgång till. Rådgivaren hade i uppgift att vara kontaktperson till hundratals kunder med befogenhet att, på uppdrag av kunderna, göra affärer åt dem.
Flera kunder har satt in pengar upprepade gånger i tron att de ökat sitt sparande. Även lån har tagits i en kunds namn, till synes utan dennes vetskap. Rådgivaren åtalas nu för flera fall av grovt bedrägeri. Enligt förundersökningen ska den totala summan landa på drygt 4,7 miljoner kronor.
– Det är för tidigt att säga vilket straff som kan komma att bli aktuellt. Det kommer sannolikt röra sin om fängelse eftersom det handlar om stora summor över lång tid, säger Klas Engdahl som är åklagare i målet.
Bedrägeriet ska ha pågått från 2013 fram till nutid. Många av de drabbade var nära familjemedlemmar och grannar till rådgivaren som annars beskrivs som en ordningsam, präktig och mycket noggrann person. Flera av kunderna var äldre personer och de berörda kontona var ibland sparkonton där pengar kan ligga orörda en längre tid. Rådgivaren ska också vid flera tillfällen ha angett att de påstådda placeringarna var låsta i flera år.
Härvan uppdagades under en intern utredning som inleddes efter att en kund saknat sina pengar och hört av sig till banken. Rådgivaren hävdar i förhör att målet varit att betala tillbaka pengarna som olovligt flyttats från kundernas konton. De återbetalningar som skett kan ha betalats med andra kunders pengar.
Banken uppger i förundersökningen att merparten av de drabbade kunderna återfått sina pengar.