"Ännu värre förseningar i verkligheten"

SJ:s statistik är en skönmålning av verkligheten. Det anser föreningen Tim-pendlare, vars egengjorda statistik visar betydligt större förseningar för tågresenärerna.

02-10 försening, 4sp.eps

02-10 försening, 4sp.eps

Foto:

SÖRMLAND2015-02-10 08:20

Irriterade tågpendlare har fått vänta många minuter på frusna perronger när tågen är försenade. Enligt SJ är dock de allra flesta tåg i tid.

Men det håller pendlarna inte med om. Enligt föreningen för resenärer som reser med Tåg i Mälardalen (Tim) är förseningarna större i verkligheten.

Dels räknar SJ inte in förseningar som är mindre än 6 minuter. Dels räknas inte tåg som är inställda under en längre period in i punktlighetsstatistiken. Och dels presenterar SJ inte hur stora förseningarna är.

– Problemet är att när min chef undrar om jag kan vara med på ett möte en viss tid, då kan jag inte säga det. För jag vet inte hur mycket försenad jag riskerar att bli. SJ presenterar bara hur stor andel av tågen som är punktliga, säger Per-Anders Staav, kassör i föreningen Tim-pendlare.

Ett annat problem, enligt föreningen, är att förseningarna räknas på tåg och inte på resenärer. Skulle man räkna hur stor andel av alla resenärer som är försenade skulle punktligheten bli lägre eftersom fler tåg i högtrafik är försenade. Exempelvis hade avgångarna mellan Nyköping och Stockholm en genomsnittlig försening på knappt 7 minuter om man räknar tåg. Men när föreningen Tim-pendlare räknade den genomsnittliga förseningen per resenär blev den cirka 10 minuter eftersom tåg med många resande var mest försenade.

På sträckan från Katrineholm via Flen och Gnesta till Stockholm var punktligheten 87 procent, enligt SJ och på sträckan Strängnäs till Stockholm 85 procent.

Enligt föreningen ges allmänheten intrycket att problemet är litet och att den statistik som presenteras inte är relevant för resenärerna.

SJ håller till viss del med om kritiken och har efter dialog med Tim-pendlarföreningen börjat presentera statistik som tar med högtrafik.

– Den andra kritiken de har handlar om hur stora förseningarna är och där diskuterar vi hur vi ska föra fram den statistiken, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

En plan finns att presentera även hur stora förseningarna är under 2015. Till år 2020 har SJ som mål att alla tåglinjer ska ha 95 procents punktlighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!