– Gomorron!, hälsar Elisabeth Bergström och kallar F–3:orna till sig.
Solen har precis gått upp och de första lektionerna har inletts. Men för de cirka 40 eleverna som samlas i ring tar skoldagen sin början utomhus.
Här ska de ”rasa av sig”. Få upp flåset. Låta musklerna arbeta. För att sedan bättre kunna fokusera på skolarbetet.
– Man blir pigg!, tycker Vilda Isaksson i 2:an.
– Och varm! Så slipper man springa runt inne i skolan, säger Elsa Harrsjö i 1:an.
Fyra dagar i veckan, i ur och skur sedan förra vårterminen, börjar kollegorna Elisabeth Bergström och Maria Nordanlid dagen med fysiska aktiviteter för skolans yngsta. Av lärarnas initiativ har blivit en morgonrutin som är tydligt uppskattad. För de har kul, eleverna: oavsett om det står ”Zombiekull”, stafett eller – som i dag – ”Fånga flaggan”-kull på schemat.
Eleverna delas upp i två lag med varsin kon som motståndarna ska erövra. Klara-färdiga-gå och så är skolgården en villervalla av springande ben, kroppsfinter och skratt.
– Fysisk rörelse är bra för inlärningen. Det märks när vi kommer in i klassrummet för att jobba att elevernas koncentration är högre. Det har skapats ett annat lugn sedan vi började med detta, beskriver Bergström.
Hon tycker också att uteaktiviteterna har ökat gemenskapen och stärkt banden mellan eleverna.
– F:are som är nya får vara med direkt, och de som är lite äldre tar ansvar och vill gärna hjälpa de yngre tillrätta.
Kommer eleverna med egna förslag på rörelselekar snappar lärarna upp dem och testar. Ibland läggs moment in som knyter an till exempelvis engelska- eller matematikämnena.
Att det är till F–3:orna aktiviteterna riktas beror på att det är i den gruppen skolan sett störst behov av mer fysisk rörelse. Rektor Ann Frykman Wall är inte främmande för att även äldre elever skulle kunna delta.
– Men vi måste först utvärdera de erfarenheter vi gjort hittills. Där är vi inte ännu, säger hon.
Därför har skolan ingen tydlig bild av huruvida de fysiska aktiviteterna påverkar elevernas progression.
– Men vi ser att de skapar trygghet och studiero. Det är viktigt för att nå goda resultat, säger Frykman Wall.
Att kvarten av fysisk rörelse sker under lektionstid och ordnade former är en fördel, tror hon.
– I stort sett alla deltar. Det är nog svårt att uppnå om bara rasterna tas i anspråk.